سبد خرید 0

احساس ارزشمندی و راه های تقویت آن

احساس ارزشمندی و راه های تقویت آن

احساس ارزشمندی و پنج راه تقویت احساس خود ارزشمندی درونی

سلام خدمت دوستان عزیزم در این مقاله احساس ارزشمندی می پردازیم: احساس ارزشمندی برای اکثر افراد مهم است ولی کمتر به آن توجه می شود در حالی که یک اصل مهم در سلامت روان است برخی از ما با وجود امکانات مالی زیاد باز هم از زندگی راضی نیستیم.

فردی که با خود ارتباط برقرار می کند صدای نیازها و خواسته های خود را می شنود. توجه به نیازها و خواسته های وجودی خود اولین قدم در راه درک مفهوم احساس خود ارزشمندی است. احساس خود ارزشمندی به عزت نفس هم تعبیر می شود.

احساس ارزشمندی همان اعتماد به نفس است؟

احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس با هم همپوشانی دارند، اما متفاوت هستند.

احساس ارزشمندی یعنی اینکه ما تا چه حد به خودمان احترام می گذاریم فردی که احساس ارزشمندی میکند میگوید من موجودی دارای ارزش و قابل احترام هستم و به صرف اینکه انسان هستم حریم مشخصی دارم که برای باید احترام بگذارد و کسی نباید به حقوق من تجاوز کند،البته این موضوع در مورد دیگران هم صحبت می‌کند و من باید به آنها احترام گذاشته و حقوق آنها را رعایت کنم. احساس ارزشمندی یعنی من خودم را آنگونه که هستم می پذیرم و قبول دارم.

نشانه های احساس ارزشمندی کم و کسانی که عزت نفس پایینی دارند

فردی که احساس ارزشمندی پایینی دارد کنار آمدن با یک رویداد چالش‌برانگیز زندگی برایش دشوار است. زیرا از قبل خود را «ناامید» می‌داند.

نشانه های زیر را چک کنید و ببینید که شما هم اینگونه در مورد شما صدق نمی کند؟

خودم را آنگونه که هستم نمی پذیرم.

احساس بی ارزشی می کنم.

عزت نفس پایین ممکن است باعث شود یک صدای درونی و انتقادی قوی در درون شما ایجاد شود که تمایل دارد وقتی احساس ناراحتی یا شکست می کنید، خود را با صدای بلند بیان کند. باور منتقد درونی شما می تواند باعث شود:

 

*به چیزهای منفی در مورد خود فکر کنید.

*باور کنید افکار منفی شما همیشه درست هستند.

*قدرت ها و توانایی های خود را نادیده بگیرید.

*روی اشتباهات و شکست های خود تمرکز کنید، در حالی که نکات مثبت را نادیده می گیرید.

*انتظار بدترین را داشته باشید.

*از چالش ها یا موقعیت هایی که احساس می کنید ممکن است توسط دیگران مورد قضاوت قرار بگیرید، اجتناب کنید.

*فکر کنید که لیاقت لذت بردن یا تفریح را ندارید.

کسانی که احساس ارزشمندی ندارند منتظرندکه یک عامل بیرونی آنها را نجات بدهد.

افرادی که احساس ارزشمندی بالایی دارند، آنها که از عزتنفس بالایی برخوردارند

۱. کسی که به احساس ارزشمندی درونی رسیده است مسئولیت پذیر است دیگران را عامل بدبختی خود نمیداند، کسی جز خود را مسئول شرایط و اوضاع خود نمی داند.

۲. شخصی که به احساس ارزشمندی درونی دست یافته پذیرفته است که شرایط الان با چیزی که خواسته او بوده فاصله دارد ولی می تواند با تلاش این فاصله را بردارد و می گوید شرایط اکنون من اینگونه است و من مسئولیت دارم در جهت خواستن قدم بردارم تا به اهدافم برسم و اگر کاری انجام ندهم مقصر آن خودم هستم.

۳. کسی که احساس ارزشمندی میکند فقط بر روی خود و هر آنچه که خدا به او داده حساب می کند.

عوامل کاهنده احساس ارزشمندی

طردشدن، انتقادها، منفی‌بافی، افکار بیهوده

عامل اول که عزت نفس شما را پایین می‌آورد طرد شدن و در کل تربیت خانوادگی ماست البته این درست نیست که من والدینم را مسئول ارزشمندی پایین خود بدانم.

باید بدانم که آنها نیز در حد اگاهی خود رفتار کردند و بهترین کاری که بلد بودند را انجام دادند.

عامل دوم، منفی بافی و افکار بیهوده

اینکه نسبت به صداهای ذهنیتان بی تفاوت باشید، صدا های ذهنی مثل تو نمی توانی سخنرانی کنی، تپق میزنی، سوتی می دهی، که باید آنها را نادیده گرفت.

عامل سوم، واکنش ما به صداهای ذهنی و افکار بیهوده

تسلیم شدن در مقابل صداهای ذهنی باعث میشود دید خوبی نسبت به خود نداشته باشیم.

 

راه های افزایش احساس ارزشمندی

۱. فهرستی از توانمندی ها و ویژگی های مثبت خود آماده کنید. 

 

فهرستی از استعدادها و مهارت‌هایتان تهیه کنید.

همه ما چیزی برای عرضه داریم! انسان توانایی شگفت‌انگیزی دارد و می‌تواند بسیار بیاموزد. فهرستی از مهارت‌ها و استعدادهایتان تهیه کنید. با شناسایی توانایی‌هایتان، نقاط ضعف را به عقب می‌رانید و اجازه می‌دهید توانمندی‌هایتان به‌چشم بیایند.

۲.خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

مقایسه کردن اثر منفی روی عزت نفس دارد و اساساً اشتباه است.

۳.خودتان را ببخشید. 

 

خودتان را بابت انجام تمام اشتباهات گذشته ببخشید و از آنها عبرت بگیرید با داشتن احساس گناه نمی تواند احساس ارزشمندی کرد.

۴. ریسک کنید

تنها دلیل اینکه کار بزرگی برای خودتان نکرده‌اید این است که هنوز تردید دارید آن را انجام دهید یا نه! از ریسک پذیری برای بهترشدن نترسید. دست از تردید به توانایی‌هایتان بردارید و پیش‌ بروید. اگر بار نخست موفق نشدید، یاد می‌گیرید دفعه بعد از مسیر دیگری پیش بروید. برخیزید و کارهای بزرگ انجام دهید.

۵. به خودتان عشق ورزید

 

در مقابل آینه بایست و به خودت لبخند بزن و از خودت بابت موفقیت هایی که تا کنون داشتی سپاسگزاری کن.  این عبارت تاکیدی را تکرار کن: من خودم را دوست دارم و خودم را کاملا میپذیرم . من لایق همه چیز و بهترین ها هستم.

زمانی که این عبارات تاکیدی را تکرار می کنید امکان دارد در اوایل ذهنتان مقاومت کند کاملاً طبیعی است. شما به کارتان ادامه بدهید.

۶. با آدمهای سالم در ارتباط باشید

آدم‌های سالم‌ها یکدیگر را جذب می‌کنند. عادت‌های خوب، عادت‌های بد را از بین می‌برد (غلبه بر عادت بد). خودتان را در میان تغییرات دلخواهتان احاطه کنید. با آدم‌هایی در ارتباط باشید که بر تردیدهایشان غلبه کرده‌اند و مانند شما در مسیر شناسایی ارزش‌هایشان هستند.

افرادی که خودشان را قبول ندارند و وجودشان سرشار از ترس است به ما هم جرات برخواستن نمی دهند چه بسا اگر ما بخواهیم تلاشی کنیم انها مانع ما هم بشوند.

مراقب قانون مورفی باشید.طبق این تکنیک همه ما بدور خانه و محوطه زندگی خود حصاری میکشیم تا مشخص شود به چه منطقه ای تسلط داریم. به همین ترتیب یک حصاری به دور مسئولیت های خود بکشید. بدین ترتیب می بینید که هیچ کنترلی بر اعمال و رفتار دیگران ندارید و قرار نیست مشکلات دیگران را شما حل کنید.

سخن پایانی

به همان میزان که اعتماد به نفس و عزت نفس در داشتن سلامت روان و بهره مندی از یک زندگی آرام و خوب تاثیر دارد، احساس ارزشمند بودن در این مسأله اهمیت دارد. بنابراین بر همه ی ما لازم است راههای ایجاد و تقویت احساس ارزشمندی را در خود و اطرافیانمان فرا بگیریم و برای تحقق آنها بکوشیم.

در کانال ایتا هنر فن بیان عضو شوید تا با آخرین آموزش های ما همراه شوید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید

دوستتون دارم

محمد جواد رجایی

به این متن چه امتیازی می‌دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mjrajaei.ir/?p=10421

ارتباط با هنر فن بیان