بهترین روشها برای متقاعد سازی دیگران
متقاعد سازی دیگران مهارت و روشی است که با استفاده از آن افراد می توانند اطلاعاتی هدفمند را به منظور متقاعد کردن و تغییر نگرش و عمکرد منتقل کنند.
دوستان عزیز و همراهان همیشگی در این مقاله می خواهیم درباره روش ها و تکنیک های متقاعد سازی و چگونگی قانع کردن افراد صحبت کنیم.
متقاعد سازی چیه؟
برخی افراد گمان می کنند متقاعد سازی به این منظور است که ما عقاید و نظرات خود را با تحمیل و اجبار به دیگران بقبولانیم و آن ها را مجبور به انجام کاری کنیم که دوست ندارند.
اما در حقیقت متقاعد سازی اصلا به این معنا نیست و هیچ اجبار و تحمیلی در کار نیست، متقاعد سازی وسیله ای برای اغوای افراد نیست بلکه ما برای به دست آوردن رضایت فرد مقابل خویش با استدلال و منطق و بدون هیچ گونه اعمال فشار و تنشی از تکنیک متقاعد سازی استفاده می کنیم.
ما در زمینه های مختلف در زندگی اعم از دوستانه، زناشوئی، کاری، خانوادگی و… نیاز داریم بتوانیم افراد را با دلیل و منطق متقاعد کنیم.
برای اینکار از ۳ راه می توانیم به اهدافمان برسیم:
برای آنکه نظرات و اعمال افراد را همسو با نظرات خود کنیم، می توانیم از 3 راهکار زیر استفاده نماییم:
اعمال فشار و اجبار بر روی شخصی که تمایلی به انجام یک عمل خاص ندارد.
۱.مجبور کردن و اعمال فشار،فرد تمایلی به انجام کار ندارد.
۲. گفتگو برای رسیدن به خواسته هایمان،که نیاز به مهارت دارد و نتیجه دادن آن زمان میبرد.
۳. متقاعد سازی
برای داشتن تفکر احساسی می توانیم با آنها ارتباط دوستی برقرار کنیم،از این راه راحت تر می توان با او ارتباط برقرار کرد و وجه مشترک بین خود و فرد مقابل را پیدا کرد،پس باید قبل از صحبت و گفتگو یک شناخت کلی از فرد مقابل داشته باشیم.
باید گفت همه افراد را نمی توان با یک روش متقاعد کرد گاهی این کار زمان بر است.
ما باید با افراد اطرافمان ارتباط خوبی داشته باشیم حتی اگر آنها مورد تایید ما نباشند و طبق تخمین متخصصان ۱۵ درصد موفقیت مالی به تجربه ارتباط دارد و ۸۵ درصد ناشی از مهارت های ارتباطی با اطرافیان و جلب نظر و اعتماد آنها است.
متقاعد سازی یعنی فرد کاری که طبق نظر ماست را با اراده و خواست خودش انجام دهد و در دراز مدت روی تصمیم خود بماند.
قدم اول، داشتن ارتباط چشمی
لبخند زدن و نگاه مستقیم به چشم افراد برای برقراری ارتباط بسیار موثر است این یک راه سریع برای همراه کردن فرد مقابل است.
همانطور که می دانید ارتباط چشمی نوعی زبان بدن است چه تاثیری بسزایی در کلام می گذارد.
برقراری ارتباط چشمی در واقع این امکان را به شما می دهد تا بتوانید اعتماد مخاطب خود را به دست بیاورید و اینگونه او را برای انجام کاری متقاعد کنید.
برای داشتن یک ارتباط چشمی قوی و موثر حتما پیشنهاد می شود مقاله چگونه ارتباط چشمی برقرار کنیم؟ را مطالعه کنید.
قدم دوم،همانندسازی
همانند سازی به این معنا است که از لحاظ بیانی و غیرکلامی یعنی ارتباط کلامی و زبان بدن مشابه مخاطب خود شویم یعنی اینکه کلام ما شبیه طرف مقابلمان شود و در تن صدا و سرعت حرف زدن با او هماهنگ باشیم و در صورتی که از زبان بدن مشترک نیز استفاده کنیم، همانند سازی اثری بیشتر و در نتیجه متقاعد سازی راحت تر خواهد بود به عنوان مثال اگر کسی همانند ما لباس بپوشد و حرف بزند ما به طور ذاتی احساس راحتی بیشتری با او پیدا خواهیم کرد.
قدم سوم،مقایسه کردن
مغز انسان مداوم در حال مقایسه است و به صورت ناخودآگاه موضوع راحتتر و آشناتر را برمی گزیند.
قدم چهارم،درخواست های بزرگتر به دنبال درخواست های کوچک
اول باید درخواست های کوچک را بیان کرد و در ادامه درخواست های بزرگتر را پیشنهاد داد،مثلاً یکی از آشنایان از شما میخواهد کودک او را یک ساعت نگه دارید و بعد از اینکه قبول کردید دفعه بعد از شما میخواهد یک روز کامل از او نگهداری کنید پذیرش درخواست اولیه موجب آن می شود که برای بار دوم نتوانید نه بگویید و این تعهد ایجاد می کند.
قدم پنجم،اصل سه بار تکرار
طبق این اصل اگر حرفی را سه بار تکرار کنید خیلی موثر تر است و بیشتر در ذهن مخاطب می ماند.
متقاعد سازی به سبک ارسطو
در حدود دو هزار سال پیش ارسطو چهار فرمول برای متقاعد سازی دیگران ارائه داد که این ۴ فرمول همچنان اثر بخش هستند.
۴ فرمول متقاعد سازی دیگران ارسطو عبارتند از:
- متقاعد سازی Ethos
این شیوه متقاعد سازی زمانی به کار برده می شود که ما قصد داریم اعتبار خویش را از نظر اخلاقی در نظر دیگران افزایش دهیم.
به عنوان مثال زمانی که یک شخص سعی دارد در یک جمع باهوش به نظر برسد، در واقع قصد دارد اعتبار خود را از این طریق در نظر دیگران افزایش دهد و اینگونه آن ها را متقاعد کند که او فردی باهوش و توانمند است.
- متقاعد سازی Logos
بهترین و موثر ترین روش متقاعد سازی افراد، شیوه Logos می باشد.
در این شیوه فرد برای متقاعد کردن دیگران و اثبات صحبت هایش، دلیل و منطق می آورد و با استدلال سخن می گوید.
به عنوان مثال وکلا از جمله افرادی اند که از این شیوه استفاده می کنند و با دلیل و منطق سعی می کنند قاضی را متقاعد کنند که موکل آن ها بی گناه است.
- متقاعد سازی Pathos
همانطور که گفته شد استیو جابز معتقد است صد در صد افراد احساسی فکر می کنند و بعد آن را توجیه می کند.
این شیوه متقاعد سازی نیز دقیقا مربوط به احساسات است به گونه ای که در این روش برای متقاعد سازی بر روی احساسات طرف مقابلمان تمرکز می کنیم.
مثالی که برای این شیوه می توان زد نیازمندانی است که برای آنکه شما را متقاعد کنند به آن ها پول بدهید، سعی می کنند حس ترحم شما را برانگیزند.
- متقاعد سازی Karios
شیوه متقاعد سازی Karios روشی است که در آن برای متقاعد نمودن افراد از فاکتوری به نام زمان بهره گرفته می شود.
تصور کنید فروشگاهی قصد دارد شما را متقاعد کند تا از آن خرید نمایید، بنظرتان این فروشگاه برای این هدف چه می کند؟
بله درست است این فروشگاه برای مدت زمان خاصی تخفیفاتی بر روی محصولات خود می گذارد و اینگونه شما را متقاعد می کند تا در زمان مشخص شده از آن ها خرید کنید.
نتیجه
کلیدی ترین اصل در متقاعدسازی درگیر کردن احساس طرف مقابل است، گام بعد برشمردن دلایل عقلانی و منطقی که میتواند دربرگیرنده سند و مدرک باشد، سوم عرف است، چیزی که مورد قبول اکثریت مردم باشد.
در کانال ایتا هنر فن بیان عضو شوید تا با آخرین آموزش های ما همراه شوید.
ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید
دوستتون دارم