تکنیک داستان سرایی در سخنرانی
تکنیک داستان سرایی و فن بیان به چه معنی است ؟ ما برای بیان و رساندن مفهوم حرف و صحبت های خود از روش های مختلفی می توانیم استفاده کنیم تا توجه مخاطب را جذب کنیم.به عنوان مثال بعضی مطالب خود را به صورت قطعه قطعه و چک لیست مانند ارائه می دهند، این روشی مناسب و سریع است ،روش دیگری که امروز میخواهیم شرح بدهیم در جهت تکنیک داستان سرایی در سخنرانی می باشد.
تعیین هدف برای داستان سرایی
تعیین هدف برای داستان سرایی، قدم اول شناخت مخاطب یا مخاطبین است ، شما باید با توجه کردن به رفتار مخاطب یا شناختی از رفتار های گروه اجتماعی مورد نظر شروع به چیدن اهداف داستان کنید.
قدم دوم در تعیین هدف برای داستان سرایی، رنگ و لعاب دادن به اهداف تعیین شده هست، تا اینجا شما توانستیداهداف اصلی و مخاطب پسند را پیدا کنید، حالا باید بتوانید این اهداف را به گونه ای زیبا و جذاب نشان دهید.
منظور ما بزرگ نمایی یا دروغ گفتن راجب اهداف نیست بلکه توانایی درست نشان دادن اهداف است، شیوه بیان اهداف بسیار تاثیر گذار است زیرا لحن یا شیوه بیان اهداف میتواند یک مقصود بزرگ را بی ارزش نشان دهد و مقصود کوچکی را بزرگ جلوه دهد.بنابر این شما باید مخاطب خود را شناسایی کنید و سلیقه ها را لیست کنید سپس ببینید که چطور می توانید اهداف را جذاب تر در داستان خود بگنجانید.
مشخص کردن نوع بیان داستان
در داستان سرایی شما باید بتوانید احساسات مخاطب خود را بدست بگیرید و مدیریت کنید، در سخنرانی ها، جلسات فروش، کنفرانس، قرار ها باید بتوانید به نوعی محتوای خود را ارائه دهید که احساسات شنونده تحریک شود.
به عنوان مثال اگر محتوای شما باید حس اعتماد را به کاربر منتقل کند شما باید به گونه ای صحبت کنیدکه کامل حس اعتماد را به کاربر منتقل کنید.
یا حتی اگر دارید از ویژگی های محصول خود تعریفی میکنید باید به نوعی آن را بیان کنید که شگفتی و شوق مخاطب را بر انگیزد.
یک داستان جذاب می تواند مخاطب را میخکوب کند و توجه آنها را تا آخر جلسه به شما جلب کند، پس حتما توصیه می کنم که در داستان سرایی از لحن های متناسب با کلمات استفاده کنید.
اگر جایی لازم است بخندید یا تند بشوید، این کار را انجام دهید و بگذارید انررژی کلمات آنطور که باید آزاد شود.
ویژگی های یک داستان خوب
یک داستان خوب و جذاب از جوانب مختلفی باید مورد برسی قرار بگیرد ، داستان خوب داستانی است که بتواند حالت های مختلف را بشناسد و بهترین پاسخ را برای آن داشته باشد.
در ذهن مخاطب سوال و معما ایجاد کنید
شما اگر بتوانید از همان ابتداری کار یک سوال بزرگ در ذهن مخاطب ایجاد کنید و سپس به لحن گفتاری مناسب داستان را پیش ببرید موفق شده اید که مخاطبین را تا انتهای سخنرانی یا مذاکره نزد خود حفظ کنید و هرچیزی که می خواهید را به مخاطب خود ارائه دهید.
معما ها هیجان و اشتیاق کاربران را برای ادامه دادن داستان بیشتر می کند و این باعث می شود که کاربران هنگام گوش دادن به داستان شما دارای حالات احساسی بالایی باشند و با توجه بیشتری به صحبت های شما گوش بدهند.
شنوندگان را شوکه کنید
یکی از راه های جذاب تر شدن داستان سرایی شوکه و غافلگیر کردن مخاطب ها است ، شما میتوانید یک سری از مطالب یا خدمات و ویژگی هایی که آنها انتظار ندارد را بیان کنید، هنگامی که ویژگی مورد نظر را بیان کردید تبدیل به مرکز توجه خواهد شد و اینگونه می توانید خدمات منحصر به فرد خود را در قالب تکه هایی از داستان به بهترین شکل به نمایش بگذارید و به اهداف خود برسید.
اهمیت دادن به جزییات داستان
وقتی می گوییم اهمیت دادن به جزییات منظور ما تعریف کردن یک داستان چند ساعته نیست،نشان دادن و بیان جزییات دقیق و کوچک جاهایی تاثیر گذار است که می خواهیم اعتماد و توجه مخاطب را جذب کنیم، هنگامی که با داده ها جزییات واقعی داستان سرایی کنیم توجه مخاطب را چندین برابر بیشتر به مطالب جذب می کنیم و با شور و دقت بیشتری ما را همراهی می کنند.
صادق باشید و از بیان عناوین گول زننده پرهیز کنید
شاید در گذشته این روش که شنونده یا خواننده را با بیان عنوان های غیرواقعی و گول زننده نتیجه مطلوبی میداد، اما دیگر یک روش منسوخ شده به حساب می آید و همه به مفاهیم این موضوعات پی برده اند.
سعی کنید با گفتن عناوین قابل درک، قابل اندازه گیری و محاسبه شده جلسه را دگرگون و شنوندگان را متقاعد کنید تا حقیقت را زیبا جلو دهد.
داستان سرایی کوتاه و ساده باشد
داستان سرایی به خصوص در زمینه سخنرانی و جلسات متقاعد سازی باید سریع و کوتاه اما مفید و سازنده باشد.
در جلسات یا سمینار ها فرصت ما بسیار محدود است و نباید مطلب و داستان را بیش از اندازه طول داد و حوصله مخاطب را سر برد.
داستان هایی که استفاده می کنید باید ساده و از متفرقات اضافی، مثال و مبالغه های غیر ضروری پرهیز کرد.
از کلمات و جمله های خیلی عجیب و یا حتی خیلی تخصصی در داستان سرایی نباید استفاده کرد ، شاید بگویید که اگر یک جلسه کاری هم بود نباید از واژه های تخصصی استفاده کرد ؟؟ جواب بله هست، درست حدس زدید در داستان های کاری هم نباید خیلی از کلمات پیچیده استفاده کرد، زیرا داستان به قصد رساندن مفهوم کلی از یک حرف، ایده یا پیشنهاد است به یاد داشته باشید کاربرد داستان ساده تر کردن مسائل پیچیده است
در داستان سرایی به تصویر سازی مخاطب کمک کنید
در پاراگراف قبلی ما گفتیم که داستان باید ساده باشد اما تاثیر گذار، با گفتن توصیف های ظریف و کامل به تصویر سازی مخاطب در داستان کمک کنید تا بهتر و مفید تر بتوانند مقصود و منظور شما را دریافت کنند.
هنگامی که مخاطب بتواند از خدمات یا مقصود شما تصویری در ذهن خود داشته باشد یعنی شما کار خود را در داستان سرایی به خوبی انجام داده اید .
در نتیجه شما با رعایت تکنیک های داستان سرایی همراه با فن بیان در سخنرانی ها، کنفرانس ها، و یا حتی قرار های شخصی خود میتوانید به بهترین شکل مقصود خود را به مخاطب نشان دهید.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
در تبلیغات تلویزیونی از شیوه داستان سرایی بسیار استفاده می شود البته در زمان خیلی کوتاه. ولی تمام نکات گفته شده در روش داستان سرایی رعایت نمی شود.
داستان یکبار از شیوه های رساند پیام به مخاطبین است ،از طریق داستان سرایی میتوان جذب را بیشتر کرد ،داستان سرایی بهترین نوع کلامی است که به شیوه غیر مستقیم برمخاطب اثر می گذارد او را به تفکر باز می دارد ،البته داستان های واقعی وخالی از ابهام برای سنین متفاوت است کودکان بیشتر داستانهای تخیلی را دوست دارند که پرنده خیالشان پرواز کند و بزرگسالان داستان های تاریخی می پسندند زنان داستان های احساسی عاطفی بیشتر انس دارند