اهمیت درخواست مودبانه در ارتباطات انسانی:
احترام و درک متقابل، دو ستون اصلی ارتباطات انسانی است. استفاده از کلمات مودبانه، نشاندهندهی ارزشیست که برای خود و شخص مقابل قائل هستید. این رفتار نه تنها احتمال پذیرش درخواستتان را افزایش میدهد، بلکه به ایجاد رابطهای مستحکم و صمیمیتر کمک میکند.
خوب میدانیم که برای داشتن یک ارتباط خوب و موثر، نیاز است که حداقل مهارتهایی را کسب کنیم تا بتوانیم هرچه بهتر با دیگران رابطه داشته باشیم.
مسئلهی ارتباط، موضوعی بسیار پیچیده است که ما سعی داریم با مقالاتی که در اختیارتان قرار میدهیم، آن را برای شما سادهتر و مفیدتر کنیم. لازم به ذکر است که شما میتوانید با مراجعه به دیگر مقالات این سایت و پکیجهای آموزشی ما مهارتهای ارتباطی خود را ارتقا ببخشید.
ما در اینجا قصد داریم شما را با روشهای درخواست مودبانه آشنا کنیم و جملاتی برای درخواست مودبانه ارائه دهیم.
مودبانه حرف زدن، بهترین نوع درخواست!
تجربه ثابت کرده است که داشتن لحن دستوری، گستاخانه و… اغلب باعث پیشبرد مسائل و کارها نمیشود. بارها تعریف و تمجید از مدیرانی که با کارکنان خود مودبانه رفتار میکنند را شنیدهایم. این موضوع نشان میدهد که حتی اگر در جایگاه اجتماعی بالایی قرار داشته باشید، این ادب و نوع رفتار شما است که در ذهن اشخاص ثبت میشود.
آمده است که «سقراط به شخصی که به چهره و ظاهر خود میبالید، اینگونه گفت: سخن بگو تا تو را ببینم (بشناسم).»
بنابراین سهم بزرگی از ذهنیت و شناختی که اشخاص از ما خواهند داشت، مربوط به چگونگی سخن گفتنمان میباشد.
بیشتر بخوانید: جملات مودبانه برای گفتگو
فهرست کلمات برای درخواست مودبانه:
به کار بردن کلمات و جملات مودبانه، بهخصوص در شرایط دشوار که احتمال بروز اختلاف و تنش وجود دارد، بسیار کمک کننده است.
به طور مثال؛ در یک جلسهی کاری، هرچه شما از کلمات و لحن مودبانه به جای جملات تند استفاده کنید و با این روش نظرتتان را بگویید، بیشک نتیجهای بهتری خواهید گرفت و همکارانتان برای شنیدن دیدگاهتان ترغیب میشوند.
اکنون، در این بخش، کلمات مناسب برای داشتن درخواست مودبانه را معرفی خواهیم کرد. اگر شما به عنوان یک مدیر، رهبر و مسئول یا هر شخص دیگری درخواستی از کارکنان یا اطرافیان خود دارید، خوب است این درخواست را با شیوهای مودبانه بیان کنید.
کلمات مودبانهای که در ادامه معرفی شده است شاید به نظر ساده برسند اما استفاده از آنها باعث انتقال حس خوبی میشود که بدون شک تاثیرات مثبتی در روابط خواهد داشت.
۱) لطفا
«لطفا» یکی از آن کلماتی است که جملات را از حالت دستوری به حالت خواهشی و محترمانه تغییر میدهد، بنابراین بهتر است در زمان درخواست چیزی حتما از کلمهی «لطفا» استفاده کنید تا جملات شما احساس دستور به شخص مقابل القا نکند.
برای مثال: تفاوت دو جملهی «کیفم رو بیار!» با جملهی «لطفا کیفم رو بیار» تنها در یک کلمه است اما حسی که دو جمله میدهد زمین تا آسمان با یکدیگر فرق میکنند.
شاید بتوان گفت جملاتی که حالت دستوری دارند اغلب باعث بروز مخالفت در اشخاص میشود و نتیجهای معکوس به دنبال خواهند داشت.م
۲) ممنون میشوم اگر…
استفاده از عبارت «ممنون می شوم اگر» باعث میشود شخص مقابل احساس وظیفه در برابر شما نکند و اگر قرار است کاری برای شما انجام دهد، آن را دلی و نه با حس وظیفه بودن انجام دهد.
۳) لطف میکنید
یکی دیگر از عباراتی که میتوانید در درخواست مودبانهی خود به کار ببندید، عبارت «لطف میکنید» است. این جملهی کوتاه در واقع باعث میشود حس خوبی به فرد مقابل منتقل شود.
۴) آیا برایتان ممکن/مقدور است؟
گفتن این جمله باعث میشود شما فرد مقابلتان را تحت فشار قرار ندهید و نشان میدهد به پاسخ او نسبت به درخواستتان چه مثبت و چه منفی احترام میگذارید.
کلمات و عبارات زیادی وجود دارد که شما عزیزان میتوانید در درخواست های خود استفاده کنید.
همچنین شما میتوانید در زمان بیان درخواست خود برای ادای احترام نسبت به شخص مقابل کلماتی را نظیر: «سرکار خانم، جناب آقای، دوست عزیز، خانم/آقای محترم و…» به کار ببندید.
بهترین جملات مودبانهی فارسی:
بهتر است از جملاتی که جایی در زبان فارسی ندارند، استفاده نکنیم و همچنین برای بالا بردن شان و منزلت خود از جملات عامیانه و بازاری در مکانها و مجالس رسمی استفاده نکنیم.
در زیر فهرستی از این نمونهها را مثال میزنیم:
۱) نگوییم: «مرسی». بگوییم: «متشکرم، سپاسگزارم.»
۲) نگوییم: «خسته نباشید». بگوییم: «خدا قوت.»
۳) وقتی کسی وقتش رو برایمان صرف کرده، نگوییم: «ببخشید وقتتون رو گرفتم.» بگوییم: «متشکرم که وقتتون رو در اختیارم گذاشتید.»
۴) نگوییم: «به تو ربطی نداره». بگوییم: «ممنون از توجهت اما خودم حل مسئله رو حل می کنم.»
۵) زمانی که قیمت چیزی را میپرسیم، نگوییم: «این چند؟». بگوییم: «قیمت این محصول رو میفرمایید؟»
برای مطالعه در زمینهی آداب معاشرت میتوانید به مقالهی لینک شده مراجعه کنید.
سخن آخر:
ما انسانها دارای روابط اجتماعی گستردهای میباشیم و با افراد زیادی در ارتباط هستیم، بنابراین بسیار مهم است که چگونه با اطرافیان خود گفت و گو داشته باشیم. توجه کنید که نحوهی سخن گفتن یکی از اولین عناصری است که در برخورد با افراد به چشم میخورد.
همچنین فراموش نکنیم که ادب و احترام در سخن، نشانهی بلوغ فکری و شخصیتی است. با انتخاب آگاهانهی کلمات و توجه به تاثیر آنها بر دیگران، نه تنها میتوانیم در روابط فردی، بلکه در جامعه نیز نقش مثبتی ایفا کنیم.
اگر میخواهید مهارتهای ارتباطی خود را به سطحی بالاتر ببرید و در هر گفتگو درخششی متفاوت داشته باشید، به آکادمی فن بیان رجایی بپیوندید.
در این آکادمی با تکنیکها و روشهای کاربردی آشنا میشوید که شما را در مسیر تقویت بیان و نفوذ کلام یاری میکند تا صدای خود را به گوش جهان برسانید و با اعتماد به نفس بیشتر در جمعها حضوری مؤثر داشته باشید.
با تقویت فن بیان، نهتنها در روابط کاری، بلکه در زندگی شخصی خود نیز تحولات چشمگیری را تجربه خواهید کرد، پس همین حالا قدمی بزرگ در مسیر رشد شخصی خود بردارید. دنیایی از مهارتها منتظر شماست تا کشفشان کنید.