سبد خرید 0

تقویت و یادگیری مهارت نه گفتن

تقویت و یادگیری مهارت نه گفتن

سلام دوستان گرم و پرانرژی در این مقاله می خواهیم راجع به اینکه چگونه نه بگوییم صحبت کنیم.

مهارت نه گفتن به این معنا است که بدانیم چه زمانی باید درخواست دیگران را رد کنیم. این کاملاً طبیعی است که همواره نتوانیم درخواست دیگران را بپذیریم، چراکه هرکدام از ما حدومرزها و شرایط خاص خود را داریم. نه گفتن به دیگران ابداً به معنی بی‌احترامی و طرد کردن آن‌ها نیست بلکه به این معنا است که ما برای خود و حدومرزهایمان ارزش قائل می‌شویم.

ما در سیستم‌هایی رشد کرده‌ایم که مظلومیت و خجولی را یک ارزش به حساب می‌آورند.

سبک زندگی ایرانی همیشه از عباراتی مثل «مؤدب بودن»، «سر به زیر بودن» و «محجوب بودن» برای توجیه خجولی استفاده کرده‌اند. رشد کردن در این سیستم یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که اکثر ما ایرانی‌ها خجالتی بار آمده‌ایم و نمی‌توانیم قاطع باشیم.

ما در برهه هایی از زندگی طبیعتاً به دیگران جواب نه می دهیم اما چگونگی جواب نه دادن، کیفیت زندگی ما را رقم می زند.

گاهی اوقات، افراد کاری را تنها و تنها بخاطر پاسخ مثبتی که داده‌اند مجبور به انجامش می شوند و در واقع هیچ تمایلی برای انجام آن وجود ندارد.

تا جایی که باعث ایجاد حس منفی و در نتیجه کاهش عزت نفس در آنها می شود.

گاه می‌خواهیم درخواست کسی را رد کنیم، اما آنقدر این رد کردن را در لفافه و پنهان در جمله‌های تو در تو و مبهم بیان می‌کنیم که تا مدتها بعد هم، هنوز طرف مقابل نمی‌فهمد که درخواست وی رد شده است.

دلایل بسیاری وجود دارند که با وجود بی‌رغبتی، ما را وادار می‌کنند که قدرت نه گفتن را نداشته‌باشیم و بر خلاف میلمان، درخواست کسی را بپذیریم، از جمله:

خیلی اوقات، به درخواست‌ها پاسخ مثبت می‌دهیم، چون می‌خواهیم خواستنی‌تر باشیم.

بیش‌تر ما دوست داریم تا حد امکان از بحث‌‌وجدل‌های مقابله‌ای اجتناب کنیم؛ به همین دلیل با دیگران تقابل می کنیم.

نمی خواهیم رابطه را خراب کنیم.

احساس گناه می کنیم. دوست نداریم دیگران با نه گفتن ما برنجند.

اما واکنش ما در برابر این مواضع چیست؟

 

۱. تسلیم 

وقتی برای گفتن پاسخ مثبت تحت فشار قرار می‌گیرید و به نظر می‌رسد که گفتن آن سخت باشد، فقط به جواب مثبت فکر می کنید.در این صورت ممکن است که ضرر آن را مستقیماً روی کار و در نتیجه عزت نفس مان ببینیم .

۲.جواب نه قاطع

نقطه مقابل تسلیم شدن حمله کردن است .وقتی مهارت نه گفتن را بلد نباشیم و ندانیم چگونه مخالفت خود را اعلام کنیم به جای فکر از قدرتمان استفاده می کنیم.

ممکن است به گونه ای جواب نه بدهیم که طرف مقابل را برنجانیم و یا روابطمان را خراب کنیم .

۳.  اجتناب

ازآنجائیکه  نمی دانیم چگونه نه بگوئیم و می ترسیم که به طرف مقابل بربخورد و از ما دلخور شود حرفی نمی زنیم به این دل خوش می کنیم که مشکل خود به خود رفع می شود.این واکنش باعث کاهش اعتماد به نفس و ایجاد فشارهای عصبی می شود واین سوال در ذهن ما مدام تکرار می شود که چرا من نتوانستم یک جواب قانع کننده بدهم.

۴.ترکیب جواب منفی و مثبت

برخی اوقات که نمی دانیم چطور نه بگوییم و دلیل بیاوریم، به درخواست دیگران جواب مثبت می دهیم و بعد در ذهنمان دچار درگیری می شویم و ذهنمان پر از احساسات منفی شده و احساس گناه کرده و به دنبال آن عزت نفسمان پایین می آید و دوباره به ناچار جواب مثبت می دهیم.

نه گفتن مهارتی ضروری است، اما چگونه گفتن آن بدون ایجاد کدورت نیز مهارت مهمی است. اگر بتوانید این تعادل را به‌درستی درک کنید، موفقیتتان حتمی است.

ممکن است تعدادی از افراد به این علت که درخواستشان را رد کرده‌اید، با شما درگیر شوند؛ با وجود این، اگر بی‌ادب نبوده‌اید یا تندی نکرده‌اید، دلیلی ندارد برای نه گفتن احساس گناه کنید.

اینکه درخواست کمک دیگران را رد کنید یا بپذیرید به اندازه توان خودتان بستگی دارد. اگر دلتان نمی خواهد کاری را انجام بدهید حتما باید به آن نه بگویید. در واقع شما باید اکثر اوقات به دیگران نه بگویید و برای اولویت خودتان ارزش قائل باشید. باید وقتتان را صرف خودتان کنید و روی چیزی که برای خودتان مهم است، متمرکز شوید.

سخن پایانی

«نه» کلمه‌ی قدرت‌مندی است و نباید از نه گفتن در شرایط مناسب بترسید؛ با این حال، بسیاری از افراد جرات نه گفتن را ندارند.

اگر نتوانید به دیگران نه بگویید، باید همیشه اولویت‌های دیگران را به اولویت‌های خودتان ترجیح دهید. زمانی به درخواست دیگران جواب مثبت بدهید که درخواست‌ موردنظر معقول و شدنی باشد یا آن درخواست را برای جبران محبت‌های دوست‌تان انجام دهید.

در کانال ایتا هنر فن بیان عضو شوید تا با آخرین آموزش های ما همراه شوید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید

دوستتون دارم

محمد جواد رجایی

به این متن چه امتیازی می‌دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mjrajaei.ir/?p=10575

ارتباط با هنر فن بیان