سبد خرید 0

مهارت های مذاکره، اصل ضروری کسب و کار

مهارت های مذاکره و فن بیان در کسب و کار یک عنصر کلیدی جهت پیشرفت و پیشبرد آگاهانه اهداف شما یا شرکت شما است، فکر نکنید که یادگرفتن اصول مذاکره یک ویژگی مثبت به حساب می آید، درواقع باید بگویم که یادگیری مهارت های مذاکره یک گزینه ضروری برای شماست، حال با ما همراه باشید تا یک سری از مهارت های مذاکره را مورد برسی قرار دهیم.

اهمیت ظاهر آراسته در مهارت های مذاکره

داشتن ظاهر اراسته و متناسب با محیط و نوع مذاکره اهمیت بسزایی در اعتماد به نفس شما دارد، دلایل بسیار وجود دارد که تیپ شما ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس دارد و یکی از مواردی هست که باید هنگام مذاکره به آن توجه کنید.

چرا تیپ و لباس نامناسب دلیل شکست در مذاکرات است ؟

زمانی که شما هنگام مذاکره ظاهر و تیپ آراسته نداشته باشید مدام خود را چک می کنید که مشکل ها را بپوشانید، به آرامی بند کفش را مرتب میکند، زمان جلسه مو های خود را چک میکنید و شاید دستی به سر روی آنها بکشید، همه ی این ها باعث حواس پرتی شما هنگام قرار کاری شما می شود و باعث از دست رفتن رشته کلام می شود.

از طرفی دیگر شاید شما زرنگ تر از این حرف ها باشید و رشته کلام را محکم بگیرید و حوستان هم سر جای خودش باشد، اما فرد مقابل همچنیان به تیکه ی پیراهنی که از زیر ژاکت شما آویزان است دقت می کند و حواسش را به نقص هایی که شما میتوانیستید ساعت ها قبل از شروع جلسه آنها را برظرف کنید اما این کار را نجام نداده اید پرت می شود و این آشفتگی ظاهر دلیلی برای از بین رفتن میل طرف مقابل شما می شود.

لازم به ذکر است این مورد نه تنها که جلسات کاری شما را خراب می کند بلکه در قرار های شخصی و دوستانه نیز تاثیر منفی میگذارد.

بیایید کمی موج سواری کنیم

حرکات شما باید زیرکانه باشد تا بتوانید در مذاکرات جان سالم به در ببرید، و بر موج دریای خود سوار شوید،

یکی دیگر از اصول مذاکره همراه شدن با طرف مقابل است، با او همراه شوید و داستان هایش را هم به خوبی گوش دهید، کمی پا را فرا تر از مرز های ترس بگذارید و وارد دریای حریف شوید،

هنگامی که شنونده خوبی باشید می توانید نقاط مثبت و منفی طرف دیگر را به خوبی شناسایی کنید و از آنها استفاده مناسب و درستی کنید تا بتونید به صورت کامل نیاز ها را برطرف کنید و مخاطب را راضی نگهدارید.

توضیح دادن این راهکار به ظاهر ساده است، اما با دقت بسیار بالایی نیاز دارد زیرا شما باید بتوانید هنگامی که مخاطب داستان خود را بازگو می کند همزمان درد ها، نقاط قوت، و سیستم اجرایی او را در ذهن خود برسی و آنالیز کنید و در مدت کوتاهی تصمیم بگیرید تا پاسخ مناسبی را بدهید.

مذاکرات حرفه ای

همیشه آماده باشید،مهارت مذاکره و فن بیان جزئی از شما است

مصاحبه های کاری همیشه هم از پیش تعیین شده نیستند و شما فرصت لازم را ندارید که مطالبی را برای جلسه یا قرار های کاری آماده کنید، راهکار ما برای چنین مواقع اضطراری تمرین مهارت موج است، مهارت موج یعنی مهارت گوش دادن دقیق، برسی و پردازش داده های ورودی در کم ترین زمان و تصمیم گیری و ارائه پاسخی مناسب با توجه به شرایط  فعلی .

شما می توانید در زمان های آزاد این مهارت را تمرین کنید، به این صورت که مکالمات فرضی و خیالی با مخاطبین خود ترتیب بدهید و شروع به برسی حالات و احتمالات کنید.

این کار باعث می شود شما برای بیشتر حالات و اکثر اوقات جواب های آماده و سنجیده در آستین خود داشته باشد.

در مهارت مذاکره لازم نیست به همه چیز واکنش نشان دهید

ما در پاراگرف های قبل گفتیم که سعی کنید همیشه حالات را برسی کنید و سریع و درست پاسخ مناسب را بدهید، حتی راهکار تمرینی هم ارائه دادیم.

اما همیشه همه چیز تحت کنترل نیست، همیشه حالات ضروری و غیر قابل انتظاری هم پیش می آید، مسائلی مطرح می شود که ما واقعا جواب درست را نمیدانیم و شک داریم که پاسخ درست چیست ؟

در چنین مواقعی بهترین کار پرهیز از پاسخ آنی و فوری است، شما باید چنین مسائلی را به بعد موکول کنید تا بتوانید با تحقیق و تفکر بیشتر پاسخ مناسبی را پیدا کنید.

بنابر این بایدبا مخاطب خود صحبت کنید و به او خاطر نشان کنید که در حال حاظر نمیتوانید پاسخی به سوال شما بدهیم، برسی میکنم و به شما اطلاع رسانی میکنم.

اعتماد بنفس در مذاکره

آیا موکول کردن پاسخ به زمان دیگر نشانه ضعف در مهارت های مذاکره است ؟

اصلا همچین فکری نکنید، این یک استراتژی زیرکانه و موفق است، زیرا با اینکار طرف مقابل به این موضوع پی میبرد که شما فردی هستند که از دادن پاسخ های عجولانه و احمقانه خودداری می کنید و همیشه به پاسخ های درست فکر می کنید، این کار باعث جذب طرف مقابل به شما می شود.

از طرفی دیگر هم شما از ارائه پاسخ هایی که ممکن است برای شما زیان آور باشد و باعث پشیمانی شما یا شرکتتان شود خودداری کردید.

حالا متوجه شدید که عقب نشینی هم همیشه به معنای شکست نیست و می تواند کاملا به نفع شما باشد پس عجولانه تصمیم نگیرید و همیشه پاسخ های سنجیده بدهید.

وقت شناسی، اخلاق حرفه ای در مهارت های مذاکره

اگر همیشه به قرار ها و جلسات دیر میرسید ،بهتر است قید نتایج مطلوب را بزنید و کار دیگری را شروع کنید، وقت شناسی بسیار مهم است، یکی از اساسی ترین اصول کار حرفه ای وقت شناسی است .

شا به هیچ عنوان نباید دیگران علاف خود کنید تا آن ها  ببینند آقا یا خانوم شلخته کی از راه میرسد.بهتر است که روی وقت شناسی خود بسیار حساس باشید و نهایتا 5 دقیقه دیر تر برسید ، البته بهترین کار این است که 10 دقیقه قبل از زمان شروع جلسه در محل یا حداقل در اطراف محل قرار یا جلسه حضور داشته باشید تا دقیقا راس ساعت برسید

راس ساعت رسیدن جادو می کند، شما را یک فرد دقیق، منظم و دارای اخلاق کاری حرفه ای به حساب می آورند و این کار پیشرف شما را تضمین می کند.

به این متن چه امتیازی می‌دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mjrajaei.ir/?p=12768

ارتباط با هنر فن بیان