سبد خرید 0

4 تکنیک متقاعد سازی دیگران | چگونه حرف خود را به کرسی بنشانیم

متقاعد سازی دیگران یک تکنیک فوق العاده کاربردی و مهم است که همه افراد باید کم و بیش آن را یاد بگیرند و از آن در زندگی و روابط خود استفاده کنند. همه ما گاهی اوقات نیاز داریم نظر، گفته و تصمیم مان از سمت دیگران بی هیچ چون و چرایی پذیرفته شود.

گاهی نیاز داریم با به کرسی نشاندن حرف و تصمیم مان دیگران را قانع کنیم تا آنچه که ما می خواهیم را انجام دهند. البته توجه کنید که متقاعد سازی دیگران کاملا متفاوت با ظلم و زورگویی است. به گونه ای که در زورگویی مخاطبین ما به اجبار آنچه که ما می خواهیم را قبول می کنند اما در تکنیک متقاعد سازی ما با اعمال، رفتار و گفتاری که داریم به ذهن افراد نفوذ می کنیم و باعث می شویم آن ها نظر ما را بصورت کاملا اختیاری، بی هیچ زور و ظلمی بپذیرند.

تکنیک های طلایی متقاعد نمودن دیگران و به کرسی نشاندن حرف موضوعی است که امروز قصد داریم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم، پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

متقاعد سازی دیگران

تعریف متقاعد سازی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که از مهارت و تکنیک متقاعد سازی به عنوان مهارت نرم یاد می شود که می تواند به افراد در زمانی که به تنگنا افتاده اند کمک کند. متقاعد نموندن دیگران یعنی ما برای داشتن یک ارتباط کارسازتر، کارآمد تر و مفیدتر با دیگران تکنیک ها و مهارت هایی را در خود پرورش دهیم تا به کمک آن ها صحبت ها، نظرات و تصمیمات مان مورد قبول دیگران باشند.

در واقع این تکنیک فرآیندی است که با استفاده از آن می توانیم بدون هیچگونه اجبار نگرش، رفتار و گفتار یک شخص را تحت تاثیر قرار دهیم. زمانی که ما دیگران را تحت ظلم و فشار قرار می دهیم در واقع آنچه که می خواهیم را با اهرم زور مورد پذیرش دیگران قرار داده ایم، پذیرشی که نه از سر اختیار است و نه از سر تمایل!

اما در متقاعد کردن دیگران هیچ گونه زور و فشاری وجود ندارد و افراد با اختیار و علاقه خود آنچه که ما می خواهیم را قبول می کنند. در واقع در روش و مهارت متقاعد نمودن افراد ما سعی می کنیم اطلاعاتی را به صورت هدفمند به مخاطبین خود منتقل کنیم تا در نگرش و عملکرد آن ها تغییراتی ایجاد نماییم.

انواع تکنیک های متقاعد سازی

برای یادگیری این مهارت، فرمول های گوناگونی وجود دارد که در اینجا ما به معرفی دو نوع آن که منسوب به ارسطو است می پردازیم. جالب است بدانید که این فرمول در حدود 2000 سال پیش توسط ارسطو ارائه داده شد و همچنان اثر بخش و کاربردی می باشد.

  • رو‌ش Logos

به گفته صاحب نظران و متخصصان این حوزه موثرترین و کاربردی ترین روش برای متقاعد نمودن دیگران، روش Logos می باشد. زمانی که شما برای به اثبات رساندن حرف های خود از دلیل و منطق بهره می گیرید و مستندات ارائه می دهید در واقع از تکنیک Logos استفاده کرده اید.

  • روش Pathos

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین عوامل موثر در تصمیمات ما، احساساتمان هستند. بنابراین یکی از روش هایی که می توان از آن برای متقاعد کردن دیگران استفاده کرد، به کارگیری احساسات آن ها است که این همان تکنیک Pathos می باشد.

سطوح متقاعد کردن مخاطبین

طبق نتایج به دست آمده از پژوهش ها، متقاعد کردن افراد در سه سطح اتفاق می افتد که شناسایی این سه سطح و در نظر گرفتن آن ها می تواند کمک زیادی در به کرسی نشاندن حرف ما داشته باشد.

  1. سطح اول: سطح کاهش مقاومت

یکی از نکات مهمی که در بحث متقاعد سازی وجود دارد، کاهش مقاومت افراد نسبت به یک موضوع یا همان کناره گیری از موضع خود است. توجه کنید تا زمانی که یک شخص صد در صد بر موضع خود پافشاری می کند، هیچ گاه متقاعد به کناره گیری یا تغییر نگرش نسبت به آن نمی شود بنابراین شما در گام اول باید مقاومت او را کاهش دهید.

  1. سطح دوم: سطح تبعیت و پذیرش درونی

توجه داشته باشید که متقاعد شدن دیگران دربرابر شما صرفا به معنای انجام عمل یا خواسته شما و یا هم نظری با شما نمی باشد بلکه شخص باید یه صورت درونی نیز این موضوع را پذیرفته باشد. پذیرش درونی و انعکاس آن در عمل بهترین نوع متقاعد شدن دیگران است.

  1. سطح سوم: سطح تغییر باورها

بالاترین سطح متقاعد نمودن دیگران آن است که ما علاوه بر ایجاد کاهش مقاومت و پذیرش درونی بتوانیم باورها و رفتارهای مخاطبینمان را تغییر دهیم به گونه ای که آن ها نیز از این تغییر خرسند باشند.

نحوه متقاعدسازی دیگران

۴ تکنیک طلایی متقاعد سازی دیگران

در این بخش از مقاله به بررسی چهار تکنیک طلایی و شگفت انگیز در حوزه متقاعد کردن دیگران خواهیم پرداخت.

  1. محدودیت ایجاد کنید.

شاید باورتان نشود اما ایجاد محدودیت یکی از تکنیک های طلایی است که مسیر متقاعد نمودن دیگران را برای شما هموار تر می کند. به عنوان مثال اگر شما فروشنده یک محصول هستید برای متقاعد کردن مشتریان به خرید این محصول عنوان می کنید که با توجه به موجودی کمی که دارید تنها 5 محصول را به فروش خواهید گذاشت.

این ایجاد محدودیت برای مشتریان باعث ترغیب و متقاعد کردن آن ها به خرید محصولی می شود که موجودی آن کم است و مشتریان فرصت محدودی برای خرید آن دارند.

  1. داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس

بدون شک می توان گفت اعتماد به نفس کلید موفقیت در هر کار و عملی می باشد و متقاعد نمودن دیگران نیز از این قضیه مستثنی نیست. زمانی که شما اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی داشته باشید به خود و آنچه که می گویید مطمئن هستید و بنابراین این احساس اعتماد و اطمینان را نیز به مخاطب خود منتقل می کنید و باعث متقاعد شدن آن ها می شوید.

بیشتر بخوانید:  رابطه عزت نفس و فن بیان

  1. مدرک اجتماعی داشته باشید.

داشتن مدرک اجتماعی به این معنا است شما تایید دیگران را در رابطه با نظر، عمل، صحبت و یا محصول خود داشته باشید.

خود را در موقیعت خرید یک محصول قرار دهید، شما ترجیح می دهید از میان دو محصول مشابه با قیمت هایی تقریبا شبیه به هم، محصولی را انتخاب کنید که توسط چندین نفر تایید شده است یا محصولی را که حتی تا به حال اسم آن را نشنیده اید؟ بدون شک همه ما محصولی را انتخاب می کنیم که توسط دیگران تایید و معرفی شده باشید که این همان داشتن مدرک اجتماعی است.

  1. علاقه مندی

همه ما به صورت ناخودآگاه تحت تاثیر افرادی هستیم که به آن ها علاقه مند هستیم به همین دلیل معمولا نظرات آن ها را بهتر و راحت تر می پذیریم. بنابراین استفاده از علاقه مندی دیگران به خود نیز یکی دیگر از روش های طلایی در متقاعد نمودن دیگران است.

پشنهاد می شود برای یادگیری بیشتر اصول و تکنیک های متقاعد سازی دیگران حتما در دوره  حرفهات رو به کرسی بنشون! شرکت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mjrajaei.ir/?p=13535

ارتباط با آکادمی هنر فن بیان

پشتیبانی مجموعه از طریق شبکه های مجازی همه روزه در ساعات کاری آماده خدمت رسانی به شما دانش‌پذیران و مخاطبین گرامی است.
لطفا فقط در صورت ضرورت تماس حاصل کنید.