سبد خرید 0

ترس از سخنرانی در جمع و راه های مقابله با آن

ترس از سخنرانی در جمع از جمله ترس هایی ست که تقریبا تمام افراد با آن مواجه هستند . ثابت شده که ۷۵ درصد مردم جهان حین صحبت کردن در جمع دچار استرس می شوند حتی بسیاری از سخنرانان معروف جهان اعتراف کردند که هنوز بعد از گذشت سالها سخنرانی کردن در جمع استرس دارند اما مهم این است که برای مقابله با این ترس چه اقداماتی انجام دهیم.

صحبت کردن در جمع یکی از ترس های طبیعی و شایع در میان مردم جهان است که هر یک از ما بارها و بارها در موقعیت های مختلف آن را تجربه کرده ایم.

ترس از سخنرانی در جمع باعث شده است بسیاری از افراد از سخنرانی در جمع اجتناب کنند و یا با صدایی لرزان و پر از استرس سخن بگویند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام علمی ترس از سخنرانی در جمع، گلاسوفوبیا می باشد.

سخنرانی در جمع آنقدر مسئله مهم و حائز اهمیتی است که اگر تقویم را نگاه کرده باشید متوجه می شوید 15 ام مارچ  روز جهانی سخنرانی نام گذاری شده است.

علت اهمیت سخرانی در جمع چیست؟

همه ی ما بارها در موقعیت های مختلف مجبور به سخنرانی در جمع شده ایم.

چه بخواهیم چه نخواهیم سخنرانی در جمع بخشی از زندگی ما است که فعالیت های زیادی به آن وابسته می باشد.

میزان تاثیر گذاری جلسات کاری، ارائه مطالب دانشگاهی، سخنرانی های انگیزشی و… همه و همه به مقدار قابل توجهی به این بستگی دارد که شما تا چه اندازه توانسته اید این مطالب را در جمع به خوبی ارائه دهید.

اگر شما به عنوان یک کارمند، یک دانشجو، یک بازاریاب و… سطح شدیدی از گلوسوفوبیا را داشته باشید، به احتمال خیلی زیاد نتوانید نقش خود را در جامعه، محل کار و تحصیل به خوبی ایفا کنید.

بنابراین بسیاری از موفقیت ها و پیشرفت های ما به داشتن این مهارت بستگی دارد، اینکه ما چگونه می توانیم یک جمع را هنگام سخنرانی مدیریت کنیم و به راحتی آنچه که باید را بدون هیچ ترس و استرسی بیان کنیم!
سخنرانی

علل گلوسوفوبیا یا ترس از سخنرانی در جمع

قبل از هر چیزی باید این را به شما بگوییم که معمولا ترس از سخنرانی در جمع از دوران کودکی یا اوایل نوجوانی شکل می گیرد بنابراین این دوره یکی از بهترین زمان ها برای یادگیری مهارت سخنرانی در جمع می باشد.

همچنین عواملی چون عوامل محیطی، ژنتیک، عوامل بیولوژیکی، عوامل روانی و… نیز از دیگر عواملی اند که منجر به گلوسوفوبیا می شوند.

تجربه های قبلی که فرد در زمان سخنرانی داشته است نیز یکی دیگر از عواملی است که می تواند ترس از سخنرانی در جمع را بهبود ببخشند و یا تشدید کنند.

برای مثال اگر فرد تجربه خوبی از سخنرانی در جمع نداشته باشد، ممکن است منجر به گلوسوفوبیا شود و دیگر علاقه ای به سخنرانی در جمع نداشته باشد و حتی اگر شروع به سخنرانی در یک جلسه بزرگ کنند احتمال اینکه آن سخنرانی به خوبی پیش نرود، بالا است.

علائم ترس از سخنرانی در جمع شامل :

ترس از سخنرانی در جمع دارای علائم متعددی می باشد که مهم ترین آن ها عبارتنداز:

  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • تکرر ادرار
  • سردرد
  • خشکی دهان
  • تعریق بیش از حد
  • حالت تهوع
  • انقباض عضلات
  • اضطراب شدید
  • لرزش دست
  • تنفس سریع و کم عمق

بهترین راه مقابله با ترس این است از هرچی میترسید در آن وارد شوید، چه ترس از صحبت کردن باشد یا ترس از ابراز احساسات و یا هر چیز دیگری بنابراین بهترین راهکار تمرین است .

نکته مهم: هیچ راهکاری باعث از بین رفتن کامل ترس از صحبت کردن نمی شود تنها با این راهکارها میتوان استرس را کمتر کرد

راه های کم کردن ترس از سخنرانی

۱_ اولین راه کم کردن استرس این است که قبل از سخنرانی در جمع های بزرگ در جمع های کوچک و دوستان صحبت کنید یا روی سن سخنرانی بروید تا استرس تان کمتر شود یا اینکه موقع شروع سخنرانی انگشتان پای خود را روی زمین فشار دهید ، این تکنیک باعث کمتر شدن استرس شما میشود ضمناً انجام تمرینات مدیتیشن به صورت منظم هم باعث کاهش سطح استرس شما می شود و یا انجام تمرینات ورزشی به طور منظم و روزانه

۲_ فیلم بازی کنید یکی دیگر از تکنیک های کاهش استرس فیلم بازی کردن است این روش که از مباحث قانون جذب و N l p استخراج شده در دوره های اعتماد به نفس و سخنرانی هم آموزش داده میشود برای این کار خیلی محکم و استوار بایستید وبا یک صدای بلند و زبان بدن مقتدرانه شروع به حرف زدن کنید ، برای شروع کار بهتر است این کار را در مقابل آینه تمرین کنید یا تجسم کنید که افرادی در مقابل شما قرار گرفتند و شما به بهترین نحو ممکن برای آنها سخنرانی می کنید بعد از انجام این تمرین متوجه می شوید که این تمرین چقدر روی اعتماد به نفس شما تاثیر دارد

۳_ تجسم یا تصویر سازی ذهنی: یکی از بهترین تکنیک ها برای رسیدن به هر هدفی تجسم یا تصویر سازی ذهنی است. بسیاری از ورزشکاران بزرگ و افراد معروف اعتراف کردند که قبل از شروع بازی ،مسابقه را بارها و بارها در ذهن شان تجسم کرده اند در این تکنیک باید قبل از انجام سخنرانی خودتان را در حال سخنرانی در جمع تجسم کنید و بارها و بارها این کار را انجام دهید هر چقدر تصویر دقیق تر و شفاف تر باشد نتیجه بهتری میگیرید و ترس تان کمتر می‌شود برای اینکار باید حتی دمای محیط ، مخاطبان سخنرانی و همه چیز را کاملاً تصویرسازی و احساس کنید

۴_ آمادگی بخش مهمی از قدرت بیان شما برای سخنرانی و صحبت کردن بستگی به آمادگی قبلی شما از سخنرانی دارد! قبل از ارائه سخنرانی باید در مورد موضوع مورد نظر خوب فکر کرده و نسبت به آن آمادگی داشته باشید همچنین موضوع مورد نظر را به خوبی بررسی کرده و خود را برای آن آماده کنید بهترین کار این است که قبل از شروع سخنرانی یک بار سخنرانی را در ذهنتان مجسم کنید موضوع را بررسی کنید و در ذهنتان مرور کنید ، اینکار را جلو آیینه تمرین کنید و تکنیک های کاهش استرس را هم انجام دهید

۵_ عملکرد ذهن انسان: ذهن انسان بر اساس سیستم اهرم رنج و لذت طراحی شده.، به این معنی که هر کاری و هر چیزی که باعث رنج انسان شود ذهن در برابر آن مقاومت می کند مثلاً اگر سخنرانی در جمع برای ما رنج آور و ترسناک تعریف شده باشد ذهن در برابر آن مقاومت کرده و گفتگوهای منفی مارا از اینکار میترساند واجازه سخنرانی کردن در جمع را به ما نمی دهد چون کار ذهن اینست که ما را در حاشیه امن خود باقی نگهدارد!

۶_مورد آخری که باعث ترس یک سخنران از صحبت کردن در جمع می شود صحبت کردن با همه مخاطبان است اغلب سخنرانان فکر می‌کنند در موقع سخنرانی باید به همه افراد و مخاطبان نگاه کنند، تماس چشمی داشته باشند و حین سخنرانی باهمه مخاطبان صحبت کنند که این موضوع خود باعث استرس میشود این مشکل با تماس چشمی قابل حل است به این ترتیب که با برقراری تماس چشمی با یکایک مخاطبان هم حس خوبی به آنها منتقل میکند و هم خودش را از زیر بار سخنرانی برای جمع بیرون می آورد.
ترس از سخنرانی در جمع

درمان ترس از سخنرانی در جمع

بیماری های روان شناختی اغلب با شیوه های مختلفی درمان می شوند که البته بخش زیادی از درمان به این بستگی دارد که شخص تا چه اندازه بر ترس خود غلبه کرده و برای بهبود آن تلاش می کند.

روش های درمانی ترس از سخنرانی در جمع عبارتنداز:

  1. روش های شناختی – رفتاری
  2. تکنیک های آرام سازی
  3. روان درمانی و مراجعه به روانشناس
  4. دارو درمانی (در موارد بسیار شدید)
  5. دادن انرژی مثبت با بیان جملات مثبت و سازنده
  6. شرکت در جلسات و دوره های آموزش سخنرانی در جمع
  7. تقویت مهارت های سخنرانی در جمع
  8. و…

در قسمت بعدی به معرفی روش ها و تکنیک های کاربردی خواهیم پرداخت که منجر به کم کردن ترس از سخنرانی می شود، پس با ما همراه باشید.

نتیجه گیری

دانستیم که حدود هفتاد و پنج درصد مردم جهان درگیری گلوسوفوبیا یا همان ترس از سخنرانی در جمع هستند.

ترس از سخنرانی در جمع یک مانع بزرگ بر سر راه پیشرفت ها و موفقیت های زندگی می باشد که درمان و کاهش آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

همه ی ما در هر جایگاه و مقامی که باشیم نیاز داریم که بتوانیم در جمع بدون ترس و استرس و به خوبی هر چه تمام تر سخن بگوییم.

برای تقویت مهارت های سخنرانی در جمع و کاهش ترس ناشی از آن روش های مختلفی وجود دارد که ما سعی کردیم در این مقاله به معرفی چند مورد ساده اما کاربردی بپردازیم.

در کانال ایتا هنر فن بیان عضو شوید تا با آخرین آموزش های ما همراه شوید.

ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید

دوستتون دارم

محمد جواد رجایی

به این متن چه امتیازی می‌دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mjrajaei.ir/?p=8995

ارتباط با هنر فن بیان