شناخت مخاطب | راز جذابیت سخنرانی
شناخت مخاطب در هنگام سخنرانی یک راهکار طلایی در بدست آوردن اطلاعات ارزشمند از مخاطبین است که به شما در هدایت جهت سخنرانی کمک زیادی می کند.
زمانی شما می توانید یک سخنرانی و گفتگو عالی ارائه دهید که به شناخت کافی از مخاطبین خود رسیده باشید و بتوانید با آن ها ارتباطی خوب و سازنده برقرار کنید.
هنگامی که شناخت مخاطب صورت می گیرد شما پیش از شروع سخنرانی از تمایلات و سلایق مخاطبین خود آگاه هستید و می دانید که گفت و گوی خود را در چه مسیری هدایت کنید و همچنین زمانی که مسیر سخنرانی از جاده اصلی منحرف می شود و به چالش می افتد، می توانید این چالش ها را به راحتی پشت سر بگذارید و دوباره به جریان اصلی برگردید و سخنرانی طبق برنامه پیش رود.
همچنین زمانی که شما به شناخت کافی از مخاطبین خود می رسید، دیگر یک متن از پیش آماده شده استفاده شده در سخنرانی های مختلف را از حفظ نمی خوانید بلکه متنی تنظیم را می کنید که همسو با علاقه و سلیقه مخاطبینتان می باشد و اینگونه به نظر و شخصیت آن ها احترام می گذارید که این خود باعث ارتباط بهتر میان شما و آن ها می شود.
چگونگی شناخت مخاطب در زمان سخنرانی موضوعی است که امروز قصد پردازش به آن را داریم، موضوعی که به بکارگیری آن می تواند سخنرانی شما را جذاب تر از همیشه جلوه دهد!
با ما همراه باشید.
مخاطب کیست و تعریف مخاطب شناسی
تعاریف متعددی از مخاطب وجود دارد اما ساده ترین تعریف عبارت است از: شخصی که به صورت داوطلبانه به رسانه یا محتوی معینی روی می آورد.
همچنین به دسته از افراد که ارتباط گر به آن ها دسترسی دارد و با آن ها ارتباط برقرار می کند نیز مخاطب یا مخاطبین گفته می شود.
مخاطبین بر اساس مبانی گوناگونی دسته بندی می شوند؛ به عنوان مثال ویژگی های شخصی، دیر پذیر یا زود پذیر بودن، سرسخت یا تسلیم بودن، نگرش و باور ها، تحصیلات، منابع درآمدی، فعال و منفعل بودن، شیوه زندگی، قومیت و… مبناهای اند که می توان براساس آن ها مخاطبین را گروه بندی کرد.
نوعی از گروه بندی مخاطبین به شکل زیر می باشد:
- مخاطب سخنران: کسانی اند که قرار است سخنان سخنران را گوشی دهند و مهم ترین وظیفه خود یعنی شوندگی را بجای بیاورند.
- مخاطب تبلیغات: مشتریان یه محصول، یک ایده و یک کسب و کار، مخاطبین تبلیغات نامیده می شوند.
- مخاطب رسانه: افرادی که از یک رسانه طراحی شده استفاده می کنند، مخاطب رسانه اند که اسن رسانه با هدف ارسال پیام به آن ها راه اندازی شده است.
- مخاطب بازاریابی رسانه: این دسته از مخاطبین آن هایی هستند که محتوا را دریافت و مصرف می کنند.
- مخاطبین روابط عمومی یک سازمان: ذی نفعان یک سازمان در جامعه را مخاطبین روابط عمومی می نامند.
باتوجه به اینکه امروزه گروه بندی های مختلفی از مخاطبین وجود دارد، به همین دلیل تعریف ما از مخاطب بسیار سخت و پیچیده شده است که این ما را ملزم به شناخت مخاطب می کند.
مخاطب شناسی تخصصی است که تمامی حوزه های از کنترل تا استقلال مخاطبین را در بر میگیرد.
در تعاریف جدید از مخاطب آمده است مخاطب کسی است که یک محتوا برای او تهیه، پردازش، تنظیم و ارائه می شود بنابراین ما می بایست ذز مخاطبین خود شناخت خوبی داشته باشیم تا بتوانیم محتوایی که درخور و شایسته آنان است را تنظیم و ارائه کنیم.
دلایل اهمیت شناخت مخاطب
همانطور که در قسمت قبل نیز گفته شد شناخت مخاطب علاوه بر اینکه به شما کمک می کند تا نسبت به تمایلات، سلایق و خواسته های مخاطب خود آگاه باشید، به شما در کنترل و هدایت جریان سخنرانی نیز کمک می کند.
اما از دیگر دلایل اهمیت و ضرورت مخاطب شناسی می توان به موارد اشاره نمود:
- برقراری ارتباط مؤثر میان سخنران و مخاطب: زمانی که شما نسبت به مخاطبین خود آگاهی خوبی داشته باشید، می توانید بهتر و راحت تر با آن ها ارتباط برقرار کنید.
- تاثیر بیشتر کلام بر مخاطبین:شناخت مخاطب به شما کمک می کند مسیرهای طلایی برای تاثیر گذاری را بشناسید و از آن ها برای تاثیر کلام خود استفاده کنید.
- انتقال آسان تر مطالب توسط سخنران و فهم آسان تر پیام توسط مخاطب: یادگیری این مهارت باعث سادگی هرچه بیشتر نقل و انتقال مطالب میان شما و مخاطبينتان می شود.
- تنظیم سخنرانی با توجه به مخاطب خود: زمانی که نسبت به نیاز ها و خواسته های مخاطب آشنا باشید می توانید سخنرانی مخصوص آن ها تنظیم کنید.
- آگاهی از جریان سخنرانی و احساس مخاطبین نسبت به آن
چند تکنیک فوق العاده شناخت مخاطب
تکنیک هایی که در این بخش از مقاله معرفی خواهد شد، از جمله روش های بسیار کارآمد و موثر در شناخت مخاطبین است که کمک بی نظیری به جذابیت بیشتر سخنرانی شما می کند.
■جمع آوری اطلاعات دموگرافیک یا جمعیت شناختی
شرایط و ویژگی هایی که مخاطبین شما دارند یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده چگونگی سخنرانی شما می باشد.
برای آنکه سخنرانی بهتر و موفق تری داشته باشید می بایست نسبت به اطلاعاتی چون تعداد مخاطبان، رنج سنی آن ها، شغلشان، فرهنگ غالب مخاطبينتان، جنسیتشان، سطح تحصیلات آنان و انتظاراتی که آن ها از شما دارند آگاه باشید.
به عنوان مثال زمانی که شما از سطح تحصیلات و شغل مخاطبین خود آگاه هستید، مطالبی در سطح آگاهی و دانش آن ها بیان می کنید که این باعث می شود راحت تر منظور و مفهوم خود را منتقل کنید.
■محیط سخنرانی و راحتی مخاطبان را در نظر بگیرید.
یکی از عوامل مهمی که در خروجی سخنرانی شما بسیار موثر می باشد، محیط سخنرانی است.
انتخاب محیط سخنرانی نیز وابسته به داشتن شناخت و آگاهی نسبت به مخاطبین می باشد.
شما باید محیطی را برگزینید که در آن مخاطب احساس راحتی داشته باشید و معذب نباشد.
همچنین پذیرایی که برای مخاطبان تدارک دیده اید نیز می بایست مطابق با سلیقه آن ها باشد، به عنوان مثال اگر در منطقه ای سخنرانی دارید که ساکنین آن علاقه زیادی به نوع خاصی از بيسکوئيت دارند، حتما آن را در پک های پذیرایی خود قرار دهید که این نیز مستلزم داشتن شناخت کافی می باشد.
■مخاطبینتان را خسته نکنید.
حواستان باشد که با صحبت های خود، مخاطبین را خسته نکنید.
سخنرانی شما باید جذاب و مطابق با میل و علاقه مخاطبان باشد.
زمانی که فکر می کنید افراد حاضر در جلسه اساس خستگی و کلافگی می کنند می توانید با توجه به شناختی که از آن ها دارید، از آن ها سوال بپرسید، تمرینات گروهی و جمعی دهید، مسئله ای مهم را عناوین کنید و… تا احساس رضایت و نشاط را به جلسه بازگردانید.
■اصول سخنرانی را رعایت کنید.
برای حرفه ای تر بودن در کار خود و جلب رضایت مخاطبان سعی کنید اصول سخنوری و فن بیان قوی را رعایت کنید.
اینکار باعث می شود هم شما احساس بهتری نسبت به سخنرانی خود داشته باشید و حرفه ای تر شوید و هم مخاطبینتان از اینکه شاهد یک سخنرانی حرفه ای و بی عیب و نقص بوده اند لذت ببرند.
دیدگاهتان را بنویسید