طراحی سخنرانی حرفه ای | چگونگی پیکربندی محتوا گفت و گو
طراحی سخنرانی حرفه ای بخش جدانشدنی از برنامه سخنوران بزرگ جهان است که باعث شده است هیچگاه مخاطبین از شنیدن آن ها خسته نشوند.
بدون شک یکی از رمز و راز های موفقیت در زندگی ارائه و پرزنت خوب و قابل قبول از خود و توانایی های خود است بنابراین اگر هر یک از ما در این زمینه ضعیف عمل کنیم نباید انتظار موفقیت چندانی از خود داشته باشیم.
حتما افرادی را می شناسید که در یک کار یا حرفه بسیار ماهر و حرفه ای هستند اما آن ها توانایی معرفی خود به دیگران را ندارند و به همین دلیل همیشه در آخر لیست قرار می گیرند.
در این زمان طراحی سخنرانی حرفه ای به کمک ما می آید و ما را یاری می دهد تا بتوانیم به بهترین نحو مهارت ها و استعداد های خود را به دیگران معرفی کنیم.
به کار گیری آنچه که امروز در این مقاله می خوانید می تواند شما را به یک سخنور شگفت انگیز و خارق العاده تبدیل کند.
چگونه به یک سخنران موفق تبدیل شویم؟
شاید با خود فکر کنید که سخنران خوب بودن یک ویژگی ذاتی و ارثی است و به همین دلیل به دنبال ارتقا سطح سخنوری خود نباشید.
باید به شما بگویم که این یک تفکر بسیار غلط می باشد که باعث شده است شما از پیشرفت و موفقیت بیشتر جا بمانید.
درست است که برخی افراد به صورتی ذاتی سخنوران خوب و خبره ای هستند اما این به آن معنا نیست که افرادی که این مهارت را به صورت ذاتی ندارند نمی توانند به یک سخنران خوب تبدیل شوند.
همه افراد می توانند با تمرین و پرورش این مهارت ها در خود به یک سخنور یکه تاز تبدیل شوند.
اما چرا باید به یک سخنور خوب تبدیل شویم؟
زمانی که ما سخنوری و فن بیان قوی داشته باشیم به راحتی می توانیم با کلمات اطرافیان خود را در رابطه با نظر خود متقاعد کنیم، می توانیم به شخصی تبدیل شویم که دیگران به چشم رهبر به او نگاه می کنند، به شخصی تبدیل می شویم که همه چشم ها به دهان او است و…
بیایید با خود روراست باشیم؛ کدام یک از ما دوست ندارد رهبر و سخنوری یکه تاز باشد؟
کدام یک از ما دوست ندارد که دیگران در برابر سخنان ما متقاعد باشند؟
همه ما دوست داریم که این ویژگی ها را داشته باشیم و کم و بیش هم برای آن تلاش می کنیم.
تبدیل شدن به یک سخنران خوب نه اتفاقی یک شبه است و نه ره صد ساله همچنین سخنران خوب شدن نقطه پایانی ندارد بلکه شما با تمرین و تکرار و ارتقا مهارت های خود هر روز بهتر از دیروزتان خواهید شد.
برای تقویت مهارت های سخنوری راه و روش های بسیار زیادی وجود دارد، به عنوان مثال شما می توانید در دوره جامع فن بیان و سخنوری شرکت کنید، روابطتان را با افراد با فن بیان قوی ارتقا ببخشید، بصورت روزانه تمرین های مرتبط با افزایش قدرت قن بیان و سخنرانی را انجام دهید و…
چرا باید سخنرانی طراحی و پیکربندی شده داشته باشیم؟
همانطور که می دانید زمانی که در یک جمع بزرگ و یک جلسه مهم حاضر می شوید خیلی مهم است که شما چگونه سخنرانی خود را پیش ببرید و همه چیز را اصولی و درست در زمان خود بیان کنید.
هنگامی که شما محتوای سخنرانی خود را طراحی و پیکربندی نکرده باشید دائما از شاخه ای به شاخه ای دیگر خواهید پرید و اصطلاحا سر و ته صحبت هایتان مشخص نخواهد بود و تنها مخاطبین را سردرگم و گمراه خواهید کرد.
زمانی که شما از قبل طراحی سخنرانی حرفه ای داشته باشید و متن سخنرانی خود را پیکربندی کرده باشید حجم زیادی از استرس شما کاهش پیدا می کند، هیچ یک از نکات مهم را جا نخواهید انداخت، مخاطبین را با جذابیت سخنرانی خود به وجد خواهید آورد!
طراحی سخنرانی حرفه ای باعث می شود مخاطبین به راحتی از سخنرانی شما خسته نشوند چراکه شما در هر لحظه چیزی جدید و مهم برای ارائه خواهید داشت.
همچنین پیکربندی سخنرانی باعث می شود شما به راحتی کسالت و خستگی مخاطب را شناسایی کنید و با اجرای ترفند های جلب توجه مخاطب توجه مخاطبین را به سخنرانی بازگردانید.
به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم که ما دریایی از اطلاعات ناب و سخنان جذاب باشیم تا زمانی که نتوانیم این اطلاعات را به درستی در زمان مناسب و برحسب اولویت بیان کنیم، هیچگاه این اطلاعات سود و فایده ای برای ما نخواهد داشت.
پیکربندی و طراحی سخنرانی حرفه ای نه تنها مانع سردرگمی مخاطبین نمی شود بلکه باعث می شود خود شما نیز گام به گام و به ترتیب موضوعات مورد نظر خود را پست سر بگذارید و هیچ چیزی را از قلم نیندازید.
طراحی سخنرانی حرفه ای باعث می شود گفت و گوی شما در مسیری مشخصی قرار بگیرد و مراتب آن تعیین و مشخص گردد و شما سخنرانی فوق العاده داشته باشید به همین دلیل هم مخاطب و هم خود شما از سخنرانیتان لذت خواهید برد.
اجزا یک سخنرانی حرفه ای
محتوای هر سخنرانی به طور کلی از سه جز مقدمه، بدنه و پایان بندی تشکیل شده است که پیکربندی اصولی هر یک از این اجزا می تواند ما را یه گام به سخنرانی حرفه ای نزدیک تر کند.
- مقدمه
همانطور مه از نامش پیدا است شامل بخش ابتدایی سخنرانی است که نقش بسیار مهمی در جلب توجه مخاطب ایفا می کند.
هنگامی که شما مقدمه و شروعی جذاب و متحیر کننده داشته باشید می توان گفت 50 درصد راه را رفته اید و توجه و تمرکز مخاطبین را به خود اختصاص داده اید.
شما باید جملات آغازین خود را با دقت هرچه تمام تر انتخاب کنید و بر آن تسلط داشته باشید، همچنین می توانید با اضافه نمودن کمی اغراق در آن توجه مخاطبین را هرچه بیشتر به خود جلب کنید.
- بدنه
بدنه بخش اصلی سخنرانی است که شامل تمام محتوای مهمی است که شما قصد انتقال آن به مخاطب را دارید.
این بخش از محتوای سخنرانی دقیقا همان قسمتی است که جایگاه سخنوری شما را در ذهن مخاطبان تثبیت می کند و نشان می دهد که آیا شما سخنور خوبی هستید یا خیر!
در این قسمت از مقاله شما نباید از فواید یادگیری زبان بدن غافل شوید.
- پایان بندی یا نتیجه گیری
در انتهای سخنرانی شما باید به گونه ای صحبت کنید که نشان دهید در حال نزدیک شدن به پایان سخنرانی هستید و به نوعی در حال جمع بندی می باشید.
شما می توانید در این قسمت از سخنرانی خود پرسش و پاسخ انجام دهید، داستانی تعریف کنید و یا خلاصه ای از مطالبی که بیان کردید را عنوان کنید.
دو گام تا موفقیت در سخنرانی
طراحی سخنرانی حرفه ای از دو گام اصلی تشکیل شده است که در ادامه با این دو گام آشنا خواهیم شد.
- شناخت مخاطب
بدون شک همه ما می دانیم که یکی از رموز موفقیت در سخنرانی داشتن آگاهی کافی از مخاطبین می باشد.
هنگامی که شما نسبت به علایق و سلایق مخاطبین خود آگاه باشید راحت تر می توانید مخاطبین خود را سرگرم کنید و به همین دلیل به سخنرانی جذاب برای آن ها تبدیل می شوید.
شناخت مخاطب در طراحی سخنرانی حرفه ای مسائل گسترده ای را در بر می گیرد.
به عنوان مثال شما باید درباره فرهنگ غالب مخاطبین خود تحقیق کنید و محتوایی که می خواهید ارائه کنید را بر حسب آن بچینید.
همچنین آگاهی از ویژگی های شخصیتی مخاطبان خود باعث می شود شما بدانید هر مخاطب را چگونه سرگرم کنید و جلوی کسالت و خستگی آن ها را بگیرید.
ما در مقاله شناخت مخاطب| راز جذابیت سخنرانی بطور کامل مراحل شناخت و آگاهی از مخاطبین را آورده ایم، اگر قصد دارید در زمینه سخنوری پیشرفت کنید حتما این مقاله را مطالعه کنید.
- طراحی ساختار سخنرانی
طراحی سخنرانی حرفه ای به این معنا است که شما باید جریان سخنرانی خود را در مسیری مشخص و چارچوبی معین پیش ببرید و دائما از این شاخه به آن شاخه نپرید و در نهایت سخنرانی جذاب و اثربخش داشته باشید.
توجه داشته باشید که نوع طراحی و پیکربندی ساختار محتوا سخنرانی می بایست براساس ویژگی مخاطبان و هدف شما از سخنرانی طراحی شود.
طراحی نمودن محتوا و متن سخنرانی مزایای بسیار زیادی برای مخاطب و خود سخنور دارد که در ابتدای مقاله با آن ها آشنا شدیم
ممنون از شما همراهان همیشگی.
به امید دیدار.
دیدگاهتان را بنویسید