سبد خرید 0

شخصیت شناسی از روی لباس

یکی از روش های جذابی که از آن برای پی بردن به شخصیت افراد استفاده می شود، شخصیت شناسی از روی لباس است. امروزه با استفاده از رنگ، مدل و نحوه لباس پوشیدن افراد می توان به ویژگی های مهمی از شخصیت آن ها پی برد. در واقع می توان از پوشش و لباسی که افراد برای پوشیدن انتخاب می کنند برای شخصیت شناسی آن ها استفاده کرد.

نکته ای که باعث می شود بتوان از نحوه لباس پوشیدن به شخصیت افراد پی برد این است که همه ما رنگ، مدل و… لباسی که می خواهیم بخریم را بر اساس سلیقه و ویژگی های شخصیتی خود انتخاب می کنیم که این همان راهنمای ما در شخصیت شناسی از روی لباس است.

شخصیت شناسی از روی لباس

شاید برایتان سوال باشد که چه ارتباطی میان لباس پوشیدن و شخصیت شناسی وجود دارد؟

باید به شما بگوییم که علم روانشناسی و شخصیت شناسی ثابت کرده اند که به طور معمول افراد لباس های خود را بر اساس شخصیتی که دارند انتخاب می کنند، به همین دلیل به راحتی می توان از روی لباس افراد به نکاتی درباره شخصیت آن ها پی برد.

البته توجه داشته باشید که شخصیت شناسی از روی لباس، به معنای پی بردن به اعماق شخصیت افراد نیست بلکه فقط چند نکته را درباره آن ها برای ما آشکار می کند.

شخصیت شناسی تک رنگ پوشان

افرادی که برای پوشش خود لباس های شلوغ و رنگی رنگی انتخاب نمی کنند و اغلب لباس هایی ساده، تک رنگ و خنثی می پوشند، شخصیتی درون گرا و گوشه گیر دارند. این افراد اغلب انجام کارهای انفرادی را نسبت به کارهای گروهی بیشتر می پسندند. نکته دیگری که در شخصیت شناسی این افراد وجود دارد این است که برای آن ها معمولا انتقاد و تحسین دیگران چندان مهم نیست.

شخصیت شناسی شلخته پوشان

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در هر موقعیتی راحتی لباس برایتان مهم است و نه تناسب آن ها با شرایط و موقعیت و هر گونه که دلتان می خواهد لباس می پوشید و به هماهنگ کردن آن ها اهمیتی نمی دهید، باید به شما بگوییم که شخصیت شناسی شما نشان می دهد که فردی شلخته، کم دقت نسبت به کار و آینده و… هستید و همین موضوع باعث می شود دیگران به شما نتوانند اعتماد کنند.

شخصیت شناسی از روی لباس کلاسیک پوشان

علم شخصیت شناسی افرادی که تمایل به پوشیدن لباس های کلاسیک دارند را اینگونه توصیف می کند: این افراد معمولا به همه چیز بدبین هستند و در دسته افراد لجوج قرار می گیرند.

همچنین این افراد حس قدرت طلبی زیادی دارند و به همین علت تمایل زیادی به بستن کراوات، دستمال گردن، شال گردن، کلاه گذاشتن، عصا به دست گرفتن و… دارند.
شخصیت شناسی با لباس

شخصیت شناسی افرادی که خارج از مد لباس می پوشند

افرادی که طبق مد پیش نمی روند و آنگونه که دوست دارند لباس می پوشند و خود را در بند مد نمی دانند از لحاظ شخصیت شناسی افرادی با اعتماد به نفس بالا، لجوج، بی احتیاط و با قدرت هستند. همچنین شخصیت شناسی درباره این افراد می گوید که آن ها معمولا توانایی سازگاری با قوانین و موازین جامعه را ندارند.

شخصیت شناسی رسمی پوشان

افرادی که همیشه لباس های رسمی می پوشند و به عبارتی با پوششی جز لباس رسمی در جامعه دیده نشده اند از نظر علم روانشناسی افرادی تک بعدی و فاقد خلاقیت به شمار می روند.

ارتباط میان پوشش و اعتماد به نفس

علم روانشناسی و شخصیت شناسی به طور قطع تاثیر و ارتباط میان پوشش و اعتماد به نفس را تایید می کند. ثابت شده است زمانی که افراد پوشش خود را بر حسب سلیقه و شخصیت شان انتخاب می کنند، معمولا نسبت به سایرین از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار هستند.

نکته ای که درباره ارتباط میان پوشش و اعتماد به نفس وجود دارد این است که تاثیر پوشش بر اعتماد به نفس به این معنا نیست که حتما باید لباسی گران قیمت بر تن کرد تا اعتماد به نفسمان افزایش پیدا کند، همین که لباسی متناسب با شخصیت خود، بر حسب موقعیت و جایگاه شغلی و… بپوشید، به افزایش اعتماد به نفس خود کمک خواهید کرد.

مقاله پیشنهادی: راه های افزایش اعتماد به نفس
شخصیت شناسی افراد با لباس

منظور از خودکارآمدی به کمک پوشش

بهتر است این سوال را در غالب مثالی پاسخ دهیم. می دانیم که هر مدرسه ای یونیفورم مخصوص به خود را دارد، تحقیقات شخصیت شناسی که بر روی دانش آموزان یک مدرسه در نیویورک انجام شده است ثابت کرده است که دانش آموزانی که از یونیفورم مدرسه استفاده می کردند در مقایسه با دانش آموزانی که با لباس روزمره در مدرسه حاضر می شدند، خودکارآمدی بالاتر و در نتیجه اعتماد به نفس بالاتری داشته اند.

نکته دیگری که علم شخصیت شناسی درباره پوشش افراد بیان می کند این است که افرادی که پوششی متناسب با محیط کار و فعالیت خود دارند اغلب موفقیت های بیشتری نسبت به سایرین کسب می کنند چرا که پوشش مناسب و حرفه ای عاملی است که باعث ایجاد حس اعتماد به نفس در آن ها می شود و در نهایت به موفقیت های بیشتر و اعتماد به نفس بالاتر افراد کمک می کند.

کلام آخر

علم روانشناسی و شخصیت شناسی علومی اند که به ما کمک می کنند هر چه بیشتر و بهتر اطرافیان خود را بشناسیم و به شخصیت آن ها پی ببریم. پوشش افراد یکی از مواردی است که می توان با استفاده از آن به شخصیت افراد پی برد.

ممنون از توجه شما دوستان عزیز.

به این متن چه امتیازی می‌دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mjrajaei.ir/?p=13198

ارتباط با هنر فن بیان