سبد خرید 0

جلب توجه مخاطب | 4 روش برای حرفه ای شدن

جلب توجه مخاطب یکی از مهم ترین وظایف هر سخنران به شمار می رود. تا زمانی که توجه مخاطبین به شما و سخنان شما جلب نشود هیچگاه نمی توانید پیام و هدف خود را به درستی به آن ها انتقال دهید.

خوب فکر کنید؛ آیا جلسه ای را به یاد می آوردید که بعد از گذشت چند دقیقه دیگر مخاطبین توجهی به سخنران نداشته و هر یک خود را مشغول به کاری کرده اند؟ این یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف یک سخنران است که نمی تواند تمام حواس و توجه مخاطبین را به خود جلب کند.

یک سخنران، گوینده، استاد، مجری، معلم و… حرفه ای کسی است که از مهارت بالایی در جلب توجه مخاطب برخوردار است و می تواند در هر لحظه و هرجا تمام حواس و تمرکز آن ها را به خود اختصاص دهد. توانایی و مهارت جلب توجه مخاطب موجب می شود مخاطبین با کمال میل و علاقه به صحبت های شما گوش فرا دهند و شما را تا پایان سخنرانی همراهی کنند.

تفاوتی ندارد که شما در چه حوزه ای فعالیت دارید، آنچه که مهم است توانایی شما در چگونگی جلب توجه و تمرکز مخاطبینتان است که از شما یک شخص حرفه ای و تاثیرگذار می سازد. با ما همراه باشید تا با فنون و روش های جلب توجه مخاطب آشنا شوید.

اهمیت جلب توجه مخاطب

شاید برایتان جالب باشد بدانید که طبق تحقیقاتی که در سال 2021 انجام شده است زمان میانگین برای جلب توجه مخاطب تنها سه ثانیه است، یعنی هر یک از ما تنها سه ثانیه فرصت داریم تا توجه مخاطب را به دست بیاوریم و در غیر این صورت مخاطب جلب چیزهای دیگری می شود. با نتیجه همین تحقیق متوجه می شویم که ما فرصت بسیار محدودی در به دست آوردن توجه مخاطبین داریم و این کار را برای ما دشوار می سازد.

حجم عظیمی از اطلاعات که ما توسط آن ها در ساعت و دقیقه بمب باران می شویم، یکی از مهم ترین دلایل فرصت محدود جلب توجه مخاطب به شمار می رود. بنابراین بسیار مهم است که ما این فرصت را غنیمت شماریم و اینگونه به یک سخنران حرفه ای تبدیل شویم. مواردی چون تردد های زیاد و بی دلیل، پیام رسان هایی چون تلگرام و اینستاگرام، شلوغی، ازدحام، نور، صدا و… موانعی برای جلب توجه مخاطب به شمار می روند.

نکته مهم این است که چنین موانعی همیشه وجود دارند و ما نمی توانیم آن ها را بطور کامل از بین ببریم اما می توانیم با تقویت مهارت خود در جلب توجه مخاطب بر این موانع غلبه کنیم و تمرکز و توجه مخاطبان را به دست بیاوریم که این موضوع باعث می شود ما به نحو احسن پیام خود را منتقل کنیم و آنطور که باید بر مخاطب اثر بگذاریم.

در حقیقت شما با به دست آوردن توجه افراد حاضر در جلسه سخنرانی می توانید ارتباطی نزدیک تر با مخاطبین برقرار کنید و مشارکت آن ها را افزایش دهید و موفقیت و اثرگذاری بیشتری در انتقال ایده ها و پیام هایتان داشته باشید.

جلب توجه مخاطب

مثلث جلب توجه دیگران

برای آنکه بتوانید توجه مخاطبین را در زمان طلایی یعنی همان سه ثانیه که گفته شد بدست بیاورید، می بایست در شروع سخنرانی از مثلث جلب توجه استفاده نمایید که به شکل زیر می باشد:

  • تعجب

تعجب برانگیز باشید. کاری برخلاف آنچه که مرسوم است انجام دهید و مخاطبین خود را یه شگفتی آورید و موجب تعجب آن ها شوید.

  1.  به جای سلام و احوال پرسی و معرفی به روش مرسوم، از شیوه ای خاص مثلا داستان گویی استفاده کنید
  2.  چیزی با خود به همراه داشته باشید که راز آلود باشد و توجه مخاطبین را به خود جلب کند
  3. به جای شروع سخنرانی از روی سن، سخنرانی خود را از پشت صحنه آغاز کنید.
  • تناسب

ضلع دوم از مثلث جلب توجه مخاطب، برقراری تناسب می باشد. شما باید میان موضوع و شیوه سخنرانی تناسب و ارتباطی معقول برقرار کنید.

  • اتصال

با مخاطبین خود اتصال برقرار کنید و با آن ها لینک شوید. زمانی که میان شما و مخاطبان حاضر در جلسه اتصال برقرار شود به راحتی می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید و توجه آن ها را به خود جلب کنید.

همچنین می دانید یادگیری تنفس صحیح در داشتن فن بیان قوی و تاثیر گذاری کلام به شما کمک میکند. به همین دلیل یپشنهاد می شود حتما مقاله تنفس دیافراگمی را مطالعه کنید.

4 روش جلب توجه مخاطب

در این بخش از مقاله به معرفی ۵ روش و تکنیک برای جلب توجه مخاطبین خواهیم پرداخت که بهره گیری از آن ها می تواند ما را یک قدم به حرفه ای تر شدن نزدیک کند.

  1. پرسیدن سوال

متداول ترین و مرسوم ترین شیوه برای جلب توجه پرسیدن سوال می باشد. معلمی را تصور کنید که با هدف جلب توجه به صورت رندوم از یک دانش آموز سوال می پرسد، این کار او باعث می شود نه تنها توجه دانش آموزی که مورد سوال قرار گرفته بلکه توجه تمام دانش آموزان جلب شود.

جلسات سخنرانی نیز به همین شکل است، زمانی که شما سوالی را مطرح می کنید، می توانید توجه مخاطبین را به خود جلب کنید. ضمنا سوال پرسیدن باعث می شود مخاطبین درک کنند که قصد شما تنها عنوان کردن چند موضوع و ترک سالن نمی باشد بلکه قصد شما انتقال درست پیام و هدف به آن ها و کمک به آن ها در درک پیام می باشد.

  1. تغییر تن صدا

ریتم مناسب صحبت کردن موجب جلب توجه مخاطب میشود. به عنوان مثال نکات مهم و قابل توجه را با صدایی بلند بیان کنید و گاه تن صدای خود را پایین بیاورید تا مخاطب را کنجکاو به شنیدن و گوش دادن کنید.

  1. بیان آمار و ارقام

همه ما مشتاق به شنیدن آمار و ارقام واقعی اما به دور از ذهن هستیم. یکی از موثرترین ترفندها برای جلب توجه مخاطبین به اشتراک گذاری آمار و ارقام عجیب و غریبی است که عموم افراد از آن بی خبر هستند. توجه داشته باشید بیان آمار و ارقام برای جلب توجه مخاطبان به تنهایی کافی نیست و شما برای جلب اعتماد آن ها و نشان دادن صداقت خود باید منبع خود را نیز معرفی کنید.

  1. ارتباط چشمی برقرار کنید.

برقراری ارتباط چشمی نیز از دیگر روش های به دست آوردن توجه افراد می باشد. برقراری ارتباط چشمی موجب ارتباط بهتر، تمرکز بیشتر، تعامل و بازخورد راحت تر مخاطبین، کاریزما و جذابیت بیشتر سخنران، درک احساسات و عواطف مخاطبین و… می شود.

جذب توجه مخاطبین

فایده جلب توجه دیگران

بدون شک داشتن برنامه و مهارت در جلب توجه حاضرین در جلسه سخنرانی نشان دهنده مهارت سخنران می باشد که دارای فواید و نکات مثبت زیادی می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درک مخاطب از میزان اعتماد به نفس بالای سخنران و مهارت او
  • اثر گذاری بیشتر مطالب بر مخاطبین
  • افزایش اشتیاق و علاقه مخاطب در دنبال کردن سخنرانی
  • آموزش و یادگیری بهتر
  • برقراری ارتباط بهتر و موثر تر میان مخاطب و سخنران
  • همچنین زمانی که سخنران متوجه همراهی مخاطبین شود، شور و انرزی بیشتری برای ادامه سخنرانی پیدا می کند.

ممنون از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید.

به این متن چه امتیازی می‌دهید؟

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mjrajaei.ir/?p=13553

ارتباط با هنر فن بیان