سبد خرید 0

چگونه یک سخنرانی حرفه‌ای ارائه کنیم

چگونه یک سخنرانی حرفه ای ارائه دهیم

سلام خدمت دوستان گرم و پر انرژی در این مقاله در مورد سخنرانی حرفه ای و تکنیک های داشتن یک سخنرانی حرفه ای صحبت می کنیم.

با استفاده از چه روشهایی میتوان یک سخنرانی بی عیب و نقص داشت؟

هدف از سخنرانی حرفه ای الهام بخشیدن ، انگیزه دادن، آگاه کردن مخاطب می باشد.

قصد ما از داشتن یک سخنرانی اثر گذاشتن روی مخاطب و جلب نظر آنهاست،طوریکه شنوندگان از سخنرانی ما لذت ببرند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در سخنرانی شرکت کرده اید و بسیار از آن سخنرانی لذت بردید و رضایت کامل مخاطبان جلب شده است. در ادامه مقاله به بررسی نکاتی که باعث شده سخنرانی برخی افراد رضایت بقیه را جلب کند می پردازیم.

اولین گام شروع قدرتمند وعالی:

شروع پر انرژی در اول سخنرانی یکی از نکات اصلی سخنرانی حرفه ای می باشد. روش های متفاوت وجود دارد برای این شروع پر انرژی مثلاً با طرح یک سوال کلیدی،مثلا اگر موضوع سخنرانی ثروت باشد میتوان سوال را اینطور عنوان کرد:

کسی در بین شما هست که تمایلی به افزایش درآمد نداشته باشد؟

روش دوم برای یک شروع خوب بیان کردن یه داستان یا تعریف کردن یک خاطره از تجربیات مرتبط با موضوع سخنرانی می باشد.به طور مثال وقتی موضوع سخنرانی ترس باشد یکی از تجربه های ترس از صحبت کردن جلو جمع را برای حضار تعریف کنید.

یک روش دیگر برای شروع عالی، صحبت کردن درمورد یکی از موضوعات بحث برانگیز جامعه مثل بحث درمورد جوانانی که مواد مخدر جدید مصرف کرده و خیلی بین جوانان کم سن و سال رایج شده و عمر آن ها را کم کرده و روز به روز تعداد آنها بیشتر می شود.

روش دیگر قدردانی از کسانی که با حضورشان در سخنرانی شما تصمیم گرفته اند که به جمع افراد موفق بپیوندند.

دومین گام اتصال احساسی با مخاطب:

وقتی میخواهیم سخنرانی خود را شروع کنیم باید این را مد نظر داشته باشیم که چند درصد از افراد احساسی هستند و چند درصد آنها با منطق برخورد می کنند.

رابرایان تریسی می گوید:انسانها معمولا احساساتی فکر می کنند ومنطقی توجیه می کنند. و دلیل آن این است که ضمیر ناخودآگاه ما و احساسات مان بیشتر از منطق ما کار می کند.

اول احساساتمان کار می کند چون سریع تر است و بعد منطق وارد عمل میشود.

پس در نظر گرفتن احساسات مخاطبان خیلی مهم است،چون باعث ارتباط بین ما و مخاطبان میشود و تاثیر بسیار زیادی روی آنها می گذارد.

پس ما باید با دغدغه‌های آنها آشنا شویم و احساسات آنها را بشناسیم.

هرچقدر ما از این مشکلات و احساسات مخاطبان بیشتر اطلاع داشته باشیم بهتر می توانیم روی آنها تاثیر بگذاریم.

سومین گام سرگرم کردن مخاطب با بیان داستان:

یکی از نکات کلیدی در برقراری ارتباط با مخاطبان تعریف کردن داستان هاست.

ما می توانیم داستان های زیادی از زندگی شخصی خودمان یا از تجربیات دیگران و یا داستان زندگی دیگران برای مخاطبان تعریف کنیم.

غالبا داستان هایی که از زندگی شخصی خودمان تعریف می کنیم و تجربیاتی که با مخاطبان در میان می گذاریم برای آنها دلنشین تر است و روی آنها بیشتر تاثیر می گذارد. می‌توانیم از این جملات در شروع سخنرانی استفاده کنیم:

“اجازه بدهید داستانی را برایتان تعرف کنم ” یا “ داستانی را شنیدم که می خواهم برایتان نقل کنم”

وقتی ما داریم موضوعات را تعریف می کنیم و جزیئات را باز میکنیم فقط بخشی از توجه مخاطب را دریافت میکنیم ولی وقتی شروع به تعریف داستان می کنیم تمام توجه مخاطب به ما جلب میشود.

می توانیم از شیوه برایان تریسی برای تعریف داستان استفاده کنیم:

اول یک نظر کلی در مورد داستان مطرح می کنیم بعد نکته کلیدی را مطرح می‌کنیم و در آخر شروع به داستان سرایی می کنیم،و در آخر با ارتباط دادن نکات به موضوع و داستان مطالب را جمع بندی می کنیم.

داستان هایی که تعریف می کنیم می تواند مشوق مخاطبان باشد یا احساسات آن ها را برانگیزد و روی مخاطبان اثر بگذارد و مقدمات موفقیت آن ها را فراهم کند.

در این مقاله با ۳گام موثر برای جلب نظر مخاطبان پرداختیم

گام اول شروع پرانرژی،که اگر شروع خوبی نداشته باشید باید وقت زیادی را در ادامه سخنرانی بگذارید تا مخاطبان را همراه کنید.

گام دوم ارتباط احساسی با مخاطبان و اینکه باید موضوع سخنرانی ما حوالی دغدغه های آن ها باشد.

گام سوم که با نقل داستان نظر مخاطبان را جلب می کنیم.

سخن پایانی

در این مقاله با روش های جلب توجه و نظر مخاطبان به سخنرانی آشنا شدید و کافیست با استفاده از آنها یک سخنرانی حرفه ای داشته باشید.

4 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • با سلام
    به نظرم شروع سخنرانی از برشمردن نتایج موضوعی برای مخاطبان اغاز بشه بهتره چون وجه مشترک تمامی حاضرین در جلسه اینه که بدونن موضوع سخنرانی چه نتایج و یا بهتر بگیم فوایدی خواهد داشت ؟ این سوالیه که ذهن تقریبا همه حاضرین رو به خودش جلب کرده.
    مثال ) همه اومدن سخنرانی کمدی بشنوند که یخندند، بهنره شروع کلام با جملات و یا حرکات فی البداهه طنز اغاز بشه که همون اول ماجرا هیاهویی خنده ، حضار رو به وجد بیاره
    مثال برعکس) سخنرانی علمی قراره داشته باشیم در خصوص کیهان شناسی و امکان حیات روی سیاره مریخ !!
    اینجا سخنران ابتدای کلامش رو بصورت متمرکز خوبه روی کشفیات جدید بصورت موضوعی اغاز کنه !! حاضرین رو میتونه به وجد بیاره

    بنابراین بنظر من ، تمرکز کلامی و رفتاری سخنران دارای نقش مهمی در فن بیان اون می تونه قلمداد بشه.

  • سلام و وقت بخیر ممنون بابت مطالب آموزنده عاقبت بخیر باشید

  • بهرام.
    دریک سخنرانی خوب عوامل مهمی دخیل هستند که مهمترین آن شناخت مخاطب است.
    اگر مخاطب را بشناسی و دغدغه های اورا بدانی آن زمان قدرت برقراری ارتباط را خواهی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://mjrajaei.ir/?p=10742

ارتباط با هنر فن بیان

پشتیبانی مجموعه از طریق شبکه های مجازی همه روزه در ساعت کاری آماده خدمت رسانی به شما مشتریان و مخاطبان گرامی است.
لطفا فقط در صورت ضرورت تماس حاصل کنید.