3 تکنیک خوب برای شروع یک مکالمه
چگونه یک گفتوگوی خوب را آغاز کنیم؟ (پاسخ قطعی شرکت در کلاس گویندگی و فن بیان است )
گفتوگو، ابزاری ارتباطی اساسی است که در تمامی جوانب زندگی انسان مؤثر است. از ارتباطات روزمره با دیگران تا موفقیتهای حرفهای، هنر برقراری گفتوگو به شدت تأثیرگذار است. اما برخوردهای ناگوار یا عدم مهارتهای لازم ممکن است در این زمینه به مشکلاتی برای ما بیانجامد. بنابراین، در این مقاله، به شما تکنیکهایی را خواهیم آموخت که چگونه یک گفتوگوی خوب را آغاز کنید و باعث تقویت روابط اجتماعی و حرفهای خود شوید.
پیش نیازهای یک گفتگوی خوب
1. توجه به بدنزبان:
بدنزبان ابزاری قدرتمند برای انتقال احساسات و افکار است. برای آغاز یک گفتوگوی موفق، به بدنزبان خود و همچنین بدنزبان طرف مقابل توجه کنید. زبان بدن شامل اشارات چهره، حرکات دستها، نگاه و ایماءات است. مثلاً لبخند ظریفی میتواند از طرف مقابل شما را در محیطی دوستانه و صمیمی استقبال کند.
مثال:
وقتی میخواهید با همکاران جدیدتان آشنا شوید، با لبخندی صمیمی بر لبان خود، خود را مترحم نشان دهید و با ایماءات ملایم دستها، هماهنگی و صمیمیت خود را به او نشان دهید.
2. استفاده از سوالات باز:
استفاده از سوالات باز، یکی از بهترین راهها برای راهاندازی یک گفتوگو مفصل و پویا است. سوالات باز، اجازه میدهند طرف مقابل به صورت کامل به یک موضوع پاسخ دهد و در نتیجه، فرصت برقراری ارتباط عمیقتری به وجود میآید.
مثال:
به جای پرسیدن “آیا تابستان را دوست داشتید؟” از سوال باز “چه فعالیتهایی در تابستان بیشتر دوست داشتید؟” استفاده کنید تا مخاطبان بتوانند تجربیات متنوع خود را با شما به اشتراک بگذارند.
3. تمرکز بر موضوع مشترک:
یافتن موضوعات مشترک میتواند به شما کمک کند که یک گفتوگو را به راحتی آغاز کنید. زمینههای مشترک میتوانند علایق، هواشناسی، محل کار یا حتی خبرهای روز باشند. تلاش کنید که با شناختن مخاطبان و محیط اطراف، به سرعت موضوعات مشترک را شناسایی کنید.
مثال:
اگر با نفری آشنا میشوید که همکلاسی قدیمی شماست، میتوانید با اشاره به خاطرات دانشآموزی مشترک گفتوگو را شروع کنید.
4. تمرکز بر گوش دادن:
یکی از اصول مهم گفتوگو، گوش دادن فعال است. به مخاطبان با تمرکز کامل گوش کنید و نشانههای حسی آنها را مشاهده کنید. این اقدام به احترام و توجه به طرف مقابل میانجامد و باعث افزایش اعتماد طرفین به یکدیگر میشود.در اینجا چند نکته برای گوش دادن فعال آورده شده است:
- با آنچه طرف مقابل میگوید ارتباط چشمی برقرار کنید. این نشان میدهد که شما به آنچه آنها میگویند توجه میکنید و به آن علاقه دارید.
- با سر خود علامت تایید بزنید. این نشان میدهد که شما در حال دنبال کردن هستید و آنچه را که طرف مقابل میگوید میفهمید.
- سوالات بپرسید. این نشان میدهد که شما علاقهمند به یادگیری بیشتر در مورد آنچه طرف مقابل میگوید هستید.
- از قطع کردن طرف مقابل خودداری کنید. اجازه دهید طرف مقابل فکر خود را تمام کند قبل از اینکه پاسخ دهید.
- محترم باشید. حتی اگر با آنچه طرف مقابل میگوید موافق نباشید، به نظر آنها احترام بگذارید.
5.با اعتماد به نفس باشید. وقتی به کسی نزدیک میشوید تا مکالمه را شروع کنید، با او ارتباط چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید. این نشان میدهد که شما دوستانه و approachable هستید.
چندنکته مهم برای آغاز یک گفتوگوی خوب:
– از موضوعات حساس یا مناقشهبرانگیز خودداری کنید.
– از پرسش سوالات شخصی و ناشایست خودداری کنید.
– از طرز صحبت کردن مناسب و منطقی استفاده کنید و از استفاده از عبارات توهینآمیز و تندی خودداری کنید.
با استفاده از مهارت های دوره انلاین گویندگی و فن بیان گفتگوی خود را ادامه بدهید
در ادامه، تعدادی از پرسشهای متداول که میتوانید در طول گفتوگوهای خود استفاده کنید را برای شما آوردهام این پرسشها میتوانند به شما کمک کنند تا گفتوگوهای مفصلتری با دیگران برقرار کنید و روابطتان را تقویت نمایید. همچنین، با استفاده از این پرسشها، میتوانید محتوای گفتوگویتان را به شکلی متنوعتر و جذابتر تنظیم کنید.
1. “چگونه روزتان بود؟”
2. “دربارهی علایقتان بیشتر بگوید.”
3. “چه برنامههایی برای آینده دارید؟”
4. “از کجا به این مکان آمدید؟”
5. “داستان جالبی از زندگیتان دارید که بخواهید با ما به اشتراک بگذارید؟”
6. “نظرتان در مورد [موضوع مرتبط] چیست؟”
7. “آخرین کتابی که خواندید چیست؟”
8. “چه نقاط قوت و ضعفی در خودتان میبینید؟”
9. “به نظر شما [موضوع مرتبط] چگونه میتواند بهبود یابد؟”
10. “آیا تجربهای از سفرها یا مسافرتهای خارجی دارید؟”
11. “چه جالب! بیشتر دربارهاش بفرمایید.”
12. “داستان جالبی از دوران کودکیتان دارید؟”
13. “از هدفها و آرزوهایتان برای آینده بیشتر بگوید.”
14. “نظرتان در مورد اخبار اخیر چیست؟”
15. “اگر یک قدرت فوقالعاده داشته باشید، چه چیزی را تغییر میدهید؟”
سوالاتی که هرگز نباید پرسیده شوند
این پرسشها ممکن است منجر به ناراحتی و نارضایتی طرف مقابل شوند و احتمالاً تبدیل به بحثهای منفی و ناراحت کننده شوند. هدف از بیان این موارد، آگاهی از اهمیت احترام به حریم شخصی و عدم پرسش سوالات غیرمناسب در گفتگوهای روزمره است. بهتر است همیشه به نظرات و تمایلات طرف مقابل احترام بگذاریم و پرسشهایی که ممکن است آنها را ناراحت کند یا حساسیت به خرج دهد را از گفتگوهای خود حذف کنیم.
1. “چرا همیشه انجام این کار را نمیدهید؟”
2. “چقدر پول میگیرید؟”
3. “آیا تا به حال با کسی بدترین شبها را گذراندهاید؟”
4. “از چه دینی هستید؟”
5. “چرا اینقدر وزن افت دادید؟”
6. “چرا تا حالا ازدواج نکردهاید؟”
7. “آیا واقعاً اینطور فکر میکنید؟”
8. “اونها ازدواج کردند، شما هنوز چرا نکردید؟”
9. “چرا همیشه اینقدر شکایت میکنید؟”
10. “این کار چه سودی به شما دارد؟”
چرا شروع یک مکالمه مهم است؟
هر شخصی شیوه صحبت کردن مخصوص به خود را دارد اما گاها این روش ها و شیوه ها نه تنها منجر به یک گفت و گو خوب نمی شوند بلکه مخاطب را از ادامه گفت و گو منصرف خواهند کرد.
شاید باورش برایتان سخت باشد اما باید به شما بگویم صحبت کردن یکی از آن عواملی است که موجب می شود افراد شما را در همان لحظات نخسین برخورد بشناسند و اگر در این شناخت از شما خوششان بیاید گفت و گو و مکالمه را ادامه می دهند و اگر خوششان نیاید، تمایلی برای ادامه مکالمه نخواهند داشت.
هر شخصی می تواند با داشتن تکنیک خوب برای شروع یک مکالمه، در همان لحظات نخسین برخورد خود را در دل شخص رو به رو جای دهد و از گفت و گوی عالی که دارد لذت ببرد.
همه ی افراد جامعه با هر مقام و منسبی که دارند چه پزشک، چه مهندس، چه معلم و… باید توانایی شروع یک مکالمه خوب یا به عبارتی سر صحبت باز کردن را داشته باشند.
ارتباط فطرت و مکالمه با دیگران
انسان به صورتی ذاتی و فطرتا یک موجود اجتماعی است که تمایل دارد در جمع هم نوعان خود باشد، بنابراین مهم است که هر فرد با شناخت روش ها و تکنیک های شروع یک مکالمه، شیوه پیوند درست و منطقی و… روابط خود را با دیگران بهبود ببخشد.
بر هر شخصی واجب است با یادگیری مهارت های ارتباطی و تکنیک های شروع یک مکالمه عطش این ویژگی فطری یعنی نیاز به برقراری ارتباط با دیگران را به بهترین شکل ممکن سیراب کند.
نکته مهم: منطقه امن، ورود ممنوع!
مهم ترین و حائز اهمیت ترین موضوعی که هنگام شروع یک مکالمه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، منطقه امن مخاطبتان است.
شما اگر می خواهید یک مکالمه و ارتباط عالی داشته باشید باید حواستان باید که در شروع یک مکالمه نباید به منطقه امن شخص مقابل خود وارد شوید.
منطقه امن جایی در عمق جسم، روح و روان و بطور کلی مسائل بسیار خصوصی افراد است که هر شخصی اجازه ورود به آن را ندارد و اگر شما در شروع مکالمه بدون اجازه وارد این منطقه شوید، دیگران نباید انتظار یک ارتباط و گفت و گو خوب را داشته باشید.
شاید شما هم این را تجربه کرده باشید که در شروع مکالمه با فردی نا آشنا، او بیش از حد در مسائل و زندگی خصوصی شما کنجکاوی می کند و قطعا این موضوع برای شما اصلا خوشایند نبوده است.
پس یادمان نرود که منطقه امن مهم ترین خط قرمزی است که در شروع مکالمه باید به آن توجه کرد.
ثانیه های اول تعیین کننده اند!
علم روانشناسی ثابت کرده است یکی از مهم ترین لحظاتی که موجب شکل گیری شناخت اولیه در ذهن افراد از ما می شود، لحظات اولیه در یک مکالمه است یعنی همان شروع مکالمه!
این لحظات اولیه به گونه ای مهم اند که فرد مقابل در همان لحظات تصمیم می گیرند که آن مکالمه را ادامه دهند یا اینکه تصمیم به رها کردن آن بگیرند.
بنابراین اولین برداشتی که دیگران از ما می کنند در همان زمان اولیه ملاقات است که اگر ما این لحظات را به خوبی کنترل کنیم، می توانیم ارتباطی خوب و سازنده را تشکیل دهیم.
عادت های بد
در یک مکالمه علاوه براینکه شما باید گوینده خوبی باشید، باید ویژگی های یک شنونده خوب را نیز داشته باشید، پس یک ارتباط خوب نیاز به دو عنصر مهم گوینده خوب و شنونده خوب بودن دارد.
گاهی اوقات عادت هایی وجود دارد که باعث می شود مات دیگر شنونده خوبی به شمار نرویم که این عادت ها عبارتند از:
- عدم برقراری ارتباط چشمی با گوینده
- هیجان بیش از حد
- پریشانی و عدم علاقه به موضوع
- نگاه کردن مداوم به ساعت
- جواب های مختصر و مفید در پاسخ به سوالات گوینده
- نادیده گرفتن مسائل مطرح شده
- استفاده از گوشی و یا ور رفتن با وسیله ای حین گفت و گو
- تظاهر به گوش دادن
- تیکه انداختن و با نیش و کنایه پاسخ دادن
تکنیک هایی برای تقویت مهارت خوب گوش دادن
تکنیک های زیادی برای افزایش مهارت خوب گوش دادن وجود دارد که در اینجا چند مورد از آن ها را بیان خواهیم کرد.
- خود را ملزم به گوش دادن دقیق به یک پادکست کنید.
- سعی کنید هنگامی که در مقام شنونده هستید، تمام حواس خود را به گوینده اختصاص دهید.
- تمرین کنید و یاد بگیرید هنگامی که شنونده هستید با وسایل اطرافتان بازی نکنید.
- جملاتی چون ” قابلیت شنونده خوب بودن در من روز به روز در حال پیشرفت است.
- و…
نتیجهگیری:
راهاندازی یک گفتوگوی خوب نیازمند آگاهی از تکنیکهای مختلف فن بیان و سخنوری است. این تکنیکها به شما کمک میکنند تا گفتوگوهای خود را با دیگران به شکل مؤثرتری آغاز کنید و ارتباطات قویتری برقرار کنید. همچنین، حواستان باشد که گوش دادن فعال و احترام به نظرات دیگران، به شما در بهبود مهارتهای گفتوگویتان کمک خواهد کرد و از بروز ناهنجاریها در ارتباط با دیگران جلوگیری کنید. با تمرین و تکرار این تکنیکها، به مرور زمان توانایی خود در راهاندازی گفتوگوهای موثر و مهارتهای شناختی خود را بهبود خواهید بخشید.
دیدگاهتان را بنویسید