برخلاف آنچه که تصور می شود مقوله ارتباط نه تنها آسان نیست بلکه دارای پیچیدگی های زیادی می باشد.
امروزه بیشتر افراد برای تاثیر گذاری کلام خود و بهبود روابط خویش در زمینه های مختلف اعم از کاری، دوستانه و… می کوشند از اصول و ترفند های سخنرانی استفاده کنند.
بررسی ها نشان داده است افرادی که در روابط خویش این مهارت ها را به کار می گیرند اغلب نسبت به سایر افراد موفق تر عمل می کنند.
هدف ما در این مقاله بررسی تاثیر لهجه در ارتباط اجتماعی و ارائه راه حل های لازم برای مدیریت آن می باشد، پس با ما همراه باشید.
لهجه چیست و چه تاثیری در ارتباطات ما دارد؟
همه ی ما کم و بیش با لهجه های مختلف آشنا هستیم و گاها برایمان سخنان کسی که با لهجه صحبت می کند شیرین است.
اما موضوعی که در اینجا مطرح است آن است که لهجه تنها در روابط دوستانه است که شیرین است و جذابیت دارد.
شاید برایتان پیش آمده باشد هنگامی که در یک جلسه هستید و فردی با لهجه خاصی صحبت می کند تا چه اندازه زیادی حواستان چرت می شود و یا اینکه همش به دنبال یافتن کلماتی هستید که معنای آن ها را نمی دانید.
در نتیجه تنها چیزی که برای شما از این جلسه باقی می ماند، مترادفات کلمات با لهجه های مختلف است و نه بیشتر!
زیرا درک مطلب برای شما سخت بوده است و ذهن شما در طی مدت زمانی که در آنجا بوده اید به نوعی خسته شده است.
همچنین هنگامی که شما به عنوان فردی که لهجه دارد در جمع بزرگی قرار می گیرید ممکن است تصور کنید که افراد به شما خواهند خندید و یا متوجه منظور شما نخواهند (باید بگویم که واقعا هم متوجه نمی شوند) و از این دچار استرس و اضطراب می شوید.
با مثال بالا می توان اهمیت مدیریت لهجه یا همان بدون لهجه حرف زدن را در تاثیر کلام خود بر دیگران فهمید.
همه لهجه دارند، حتی شما دوست عزیز!
از این جمله تعجب نکنید و با من همراه باشید تا دلیل آن را به شما بگویم.
شاید ما به صورت ذاتی لهجه نداشته باشیم اما تعاملاتی که با اشخاص و اقوام گوناگون داریم باعث می شود تلفظ بعضی از کلمات به صورت لهجه دار در ذهنمان ثبت شود.
پس هنگامی که در حال سخنرانی در یک جلسه مرتبط با کسب و کار، آموزش مهارت، ارائه و کنفرانس و… هستید، اگر فن بیان و مهارت کلامی خوبی نداشته باشید ممکن است تپق بزنید.
چرا باید از مهارت های کلامی و مدیریت لهجه استفاده کنیم؟
اگر شما صاحب یک کسب و کارهستید و یا یک سخنران انگیزشی، معلم، بازاریاب و… می باشید باید اهمیت کنترل لهجه را درک کنید.
مدیریت یا عدم داشتن لهجه به دلایل زیر از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است:
- مدیریت بهتر جمع
- کمک به افزایش فهم و درک شنونده از سخنان شما
- تاثیر گذاری بیشتر کلام
- افزایش اعتماد به نفس
- ارائه بهتر مطلب به مخاطبین
- کسب اعتماد بیشتر
- و…
برای درک موارد بالا بهتر است یک مثال بزنیم: تصور کنید شما صاحب یک کسب و کار نو پا هستید و برای پیشرفت در این زمینه نیاز به تولید محتوا به شیوه های گوناگون و معرفی خود به دیگران با برگزاری جلسات و… هستید.
حال اگر شما شخصی باشید که لهجه ندارد یا لهجه خود را به خوبی کنترل کرده است، می توانید به آسانی منظور و فحوای کلام خود را به مخاطبین برسانید، کنترل جمع را در دست بگیرید، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و در نهایت بتوانید اعتماد افراد را بدست بیاورید و اینگونه کار خود را پیش ببرید.
تا به اینجای کار از اهمیت و تاثیرات وجود یا عدم وجود لهجه در ارتباطات جمعی، کسب و کار و روابط دوستانه مطلع شدیم، در ادامه با روش های کنترل و مدیریت لهجه آشنا خواهیم شد.
مدیریت و کنترل لهجه
مهارت ها و ترفند های گوناگونی برای مدیریت این موضوع وجود دارد که ما در اینجا به بررسی چندین ترفند مهم و کاربردی خواهیم پرداخت.
- نوشتن، تمرین و تکرار
موضوعی که قرار است درباره آن صحبت کنید را بنویسید.
این کار به شما کمک می کند تا کلمات خود را با لغات بهتری جایگرین کنید و اشتباهات خود را اصلاح کنید.
همچنین شما با نوشتن می توانید کلماتی که با لهجه تلفظ می کنید را بشناسید و روی تلفظ صحیح آن ها تمرکز کنید.
نوشتن و تمرین و تکرار یک روش خوب برای مدیریت لهجه می باشد.
- شمره و واضح صحبت کنید.
تند تند حرف زدن یکی از عواملی است که باعث می شود شما به راحتی تمرکز خود را از دست بدهید و اشتباها کلمات را با لهجه تلفظ کنید.
پس شمرده و آرام صحبت کردن علاوه بر اینکه این فرصت را به شما می دهد بر روی کلمات تمرکز کنید، فرصت بیشتری برای درک سخنان شما به شنونده نیز می دهد.
- کلمات را توضیح دهید.
اگر فکر می کنید تلفظ یک کلمه بدون لهجه برایتان سخت است، از کلمات هم معنی استفاده کنید و یا آن کلمه را به صورت جمله توضیح دهید تا مجبور به بیان آن نشوید.
- با اشخاصی که لهجه ندارند، ارتباط بیشتری برقرار کنید.
برای آنکه بتوانید با تلفظ صحیح کلمات آشنا شوید و آن ها را ملکه ذهن خود کنید می بایست دائما با افرادی که کلمات را صحیح بیان می کنند ارتباط برقرار کنید تا هم اشتباهات خود را در یابید و هم فرم صحیح تلفظ را یاد بگیرید.
- برای اطلاع از درک شنوندگان از سخنانتان از آن ها سوال بپرسید.
اگر فکر می کنید که حین سخنرانی با لهجه صحبت کرده اید و شنوندگان را کلافه و خسته کرده اید، از آن ها سوال بپرسید.
این کار به شما کمک می کند تا از شرایط سخنرانی و وضعیت مخاطبین خبردار شوید.
نتیجه گیری
بطور کلی لهجه در ارتباطات جمعی، کسب و کار و… یک مانع ارتباطی به شمار می آید.
بنابراین نیاز است همه افراد (چه کسانی که لهجه دارند و چه کسانی که لهجه ندارند) بر روی این مسئله کار کنند و از مهارت های کلامی بهره مند شوند.
مجموعه این مهارت ها باعث می شود شما ارتباطات بهترین داشته باشید و یک سخنور خوب و تاثیر گذار شمرده شوید.
روش های مدیریت این موضوع بسیار متنوع است که مهم ترین آن ها شامل نوشتن متن سخنرانی، شمرده حرف زدن، توضیح کلمات، ارتباط با افراد بدون لهجه و طرح سوال در جلسه می باشد.