چگونه درخواست مودبانه داشته باشیم| 4 نکته اصلی
مقدمه
خوب می دانیم که برای داشتن یک ارتباط خوب و موثر، نیاز است که حداقل مهارت هایی را کسب کنیم تا بتوانیم هرچه بهتر با دیگران رابطه داشته باشیم.
مسئله ارتباط، یک موضوع بسیار پیچیده است که ما سعی داریم با مقالاتی که در اختیار شما قرار می دهیم، این را برای شما ساده تر و مفید تر کنیم.
لازم به ذکر است که شما می توانید با مراجعه به دیگر مقالات این سایت و نیز پکیج های آموزشی ما مهارت های ارتباطی خود را ارتقا ببخشید.
یکی از موضوعاتی که در بحث ارتباط با افراد مطرح است، داشتن درخواست مودبانه می باشد.
کلمات در درخواست مودبانه نقش بسیار کلیدی را بازی می کنند به گونه ای که گاه استفاده از یک کلمه اشتباه می تواند موجب رد شدن درخواست شما شود.
ما در اینجا قصد داریم شما را با روش های درخواست مودبانه آشنا کنیم و جملاتی برای درخواست مودبانه ارائه دهیم.
مودبانه حرف زدن بهترین نوع درخواست
برای درخواست مودبانه تجربه ثابت کرده است که داشتن لحن دستوری، گستاخانه و… اغلب باعث پیشبرد مسائل و کارها نمی شود.
بارها تعریف و تمجید از مدیرانی که با کارکنان خود مودبانه رفتار می کنند را شنیده ایم.
این موضوع نشان می دهد که حتی اگر در جایگاه اجتماعی بالایی قرار داشته باشید، این ادب و نوع رفتار شما است که در ذهن اشخاص ثبت می شود و نه برند کفشتان یا هرچیز دیگری!
بررسی ها نشان داده است اگر شما درخواست خود را با کلمات مناسبی بیان کنید، شانس قبولی درخواستتان افزایش خواهد یافت ضمن آنکه استفاده از کلمات محترمانه و مودبانه روابط مثبتی بین شما و اطرافیانتان ایجاد می کند.
بارها افرادی را در اطرافمان دیده ایم که بسیار شیرین، مودبانه و دلنشین سخن می گویند.
دلیل این دلنشینی کلام چیزی جز مهارت در استفاده از کلمات نمی باشد.
همانطور که می دانید سخن گفتن آدابی دارد که خوب است افراد این آداب را فرا بگیرند و از آن ها در مکالمات روزمره خود استفاده کنند.
آمده است که سقراط به شخصی که به چهره و ظاهر خود می بالید اینگونه گفت که سخن بگو تا تو را ببینم (بشناسم).
بنابراین سهم بزرگی از ذهنیت و شناختی که اشخاص از ما خواهند داشت، مربوط به چگونگی سخن گفتنمان می باشد.
اگر بخواهیم با شخصی مخالفت کنیم، چگونه مودبانه حرف بزنیم؟ در مقاله جملات مودبانه برای گفتگو میتوانید در این زمینه مطالعه کنید.
فهرست کلمات برای درخواست مودبانه
در این قسمت از مقاله کلمات مناسب برای داشتن درخواست مودبانه را معرفی خواهیم کرد. اگر شما به عنوان یک مدیر، رهبر و مسئول یا هر شخص دیگری درخواستی از کارکنان یا اطرافیان خود دارید، خوب است این درخواست را با شیوه ای مودبانه بیان کنید.
بیان خواسته به شیوه محترمانه باعث می شود که هم ادب و احترام شخص درخواست کننده مشخص شود و نیز شخص مقابل آن درخواست را بپذیرد و آن را به نحو احسن انجام دهد.
کلمات مودبانه ای که در ادامه معرفی شده است شاید بنظر ساده برسند اما استفاده از آن ها باعث انتقال حس خوبی می شود که بدون شک تاثیرات مثبتی در روابط خواهد داشت.
- لطفا
لطفا یکی از آن کلماتی است که جملات را از حالت دستوری به حالت خواهشی و محترمانه تغییر می دهد، بنابراین بهتر است در زمان درخواست چیزی حتما از کلمه لطفا استفاده کنید تا جملات شما احساس دستور به شخص مقابل القا نکند.
برای مثال: تفاوت دو جمله “کیفم را بیار” با جمله “لطفا کیفم را بیار” تنها در یک کلمه است اما حسی که دو جمله می دهد زمین تا آسمان با یکدیگر فرق می کنند.
شاید بتوان گفت جملاتی که حالت دستوری دارند اغلب باعث بروز مخالفت در اشخاص می شود و نتیجه ای معکوس به دنبال خواهند داشت.
- ممنون می شوم اگر…
استفاده از عبارت ممنون می شوم اگر باعث می شود شخص مقابل احساس وظیفه در برابر شما نکند و اگر قرار است کاری برای شما انجام دهد، آن را دلی و نه با حس وظیفه بودن انجام دهد.
- لطف می کنید
یکی دیگر از عباراتی که می توانید در درخواست مودبانه خود بکار ببندید، عبارت لطف می کنید است. عبارت لطف می کنید در واقع باعث می شود حس خوبی به فرد مقابل منتقل شود.
- آیا برایتان ممکن/مقدور است؟
گفتن این جمله باعث می شود شما فرد مقابلتان را تحت فشار قرار ندهید و نشان می دهد به پاسخ او نسبت به درخواستتان چه مثبت و چه منفی احترام می گذارید. کلمات و عبارات زیادی وجود دارد که شما عزیزان می توانید در درخواست های خود استفاده کنید.
همچنین شما می توانید در زمان بیان درخواست خود برای ادای احترام نسبت به شخص مقابل کلماتی نظیر سرکار خانم، جناب آقای، دوست عزیز، خانم/آقای محترم و… به کار ببندید.
پس تا به اینجای کار دانستیم که انتخاب کلمات درست و مودبانه تا چه اندازه زیادی می تواند در ارتباطات ما موثر باشد. شما می توانید با لیست کردن کلمات و تکرار تمرین آن ها، تمرین در مقابله آینه این کلمات و جملات را ملکه ذهن خود کنید.
بهترین جملات مودبانه فارسی
بهتر است به جای جملاتی که جایی در زبان مادری ما یعنی فارسی ندارند استفاده نکنیم و همچنین برای بالا بردن شان و منزلت خود از جملات عامیانه و بازاری در مکان ها و مجالس رسمی استفاده نکنیم. در زیر فهرستی از این نمونه ها را مثال میزنم:
- نگو مرسی: بگو متشکرم، سپاسگزارم.
- نگو خسته نباشید: بگو خدا قوت.
- وقتی کسی وقتش رو برات صرف کرده نگو ببخشید وقتتون رو گرفتم: بگو مچکرم وقتتون رو در اختیارم گذاشتید.
- نگو به تو ربطی نداره: بگو ممنون از توجهت اما خودم حل مسئله رو حل می کنم.
- زمانی که قیمت چیزی رو میپرسی نگو این چند: قیمت این محصول رو میفرمایید؟.
برای مطالعه در زمینه آداب معاشرت میتوانید به مقاله لینک شده مراجعه کنید.
سخن آخر
ما انسان ها دارای روابط اجتماعی گسترده ای می باشیم و با افراد زیادی در ارتباط هستیم، بنابراین بسیار مهم است که چگونه با اطرافیان خود گفت و گو داشته باشیم.
توجه داشته باشید که نحوه سخن گفتن یکی از اولین عناصری است که در برخورد با افراد به چشم می خورد.
بنابراین نحوه سخن گفتن، استفاده از کلمات جذاب، ادب و احترام نسبت به شنونده و اطرافیان و… همگی بسیار حائز اهمیت می باشد.
تیم ما به عنوان اشخاص دارای مهارت در این زمینه سعی دارد با مقالاتی که در اختیار شما قرار می دهد، به بهبود روابط شما کمک کند.
امیدواریم که توانسته باشیم تا به اینجای کار اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.
با ما همراه باشید.
دیدگاهتان را بنویسید