گفتگو مودبانه داشته باشیم | 6 جمله مودبانه
گفتگو مودبانه نه تنها نشان از احترام به دیگران دارد، بلکه تصویر مثبتی از شخصیت فرد در ذهن دیگران ایجاد میکند. برخی از جملات مودبانه و کاریزماتیک را معرفی کرده و نحوه بیان مخالفت مودبانه را نیز بررسی میکنیم.
“در جستجوی ادب بودن بالاتر از این است که در جستجوی طلا باشید“
امام علی (علیه السلام)
همین جمله برای نشان دادن جایگاه ادب کافی است. ادب یکی از مهم ترین و با ارزش ترین ویژگی های هر فرد است که می تواند نشان دهنده تربیت و فرهنگ خانوادگی او باشد.
اگر کمی به روابط خویش با دیگران دقت کرده باشید، متوجه می شوید که همیشه مجذوب کسانی بوده اید که ادب و احترام را هم درباره خود و هم درباره دیگران حفظ می کنند.
در مقالات گذشته درباره اینکه چگونه درخواست مودبانه داشته باشیم صبحت کردیم. امروز نیز باتوجه به جایگاه والایی که موضوع ادب در زندگی، ارتباطات و… ما دارد، می خواهیم درباره جملات مودبانه و کاریزماتیک در گفتگو صحبت کنیم.
پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.
گفتگو مودبانه و کاریزماتیک
اولین و مهم ترین دلیلی که ایجاب می با دیگران مودبانه صحبت کنیم این است که احترام به دیگران در واقع احترام به خود است، بنابراین وقتی ما با دیگران مودبانه سخن می گوییم در اصل به خود احترام می گذاریم.
دلیل دیگری که ما را ملزم به گفتگو مودبانه با دیگران می کند آن است که مودبانه و کاریزماتیک صحبت کردن علاوه براینکه باعث انتقال حس خوب به دیگری می شود، باعث ثبت یک تصویر خوب از ما در ذهن دیگران می شود.
همچنین از آنجایی که هر فرد انتظار دارد دیگران به او احترام بگذارند، بنابراین اشخاص همیشه سعی می کنند با اشخاصی که دارای این ویژگی ها و خصائص هستند ارتباط داشته باشند.
همچنین رعایت ادب و احترام در هر رابطه ای به حفظ و بهبود آن رابطه کمک می کند، برای مثال هنگامی که ما برای کسی کاری را انجام دهیم، انتظار یک برخورد مناسب داریم حال اگر از ما بابت آن کار تشکر نشود و یا برخورد مناسبی صورت نگیرد، ما براط دفعات بعد تمایلی برای انجام کار آن شخص نخواهیم داشت.
حال که اهمیت استقاده از جملات مودبانه و کاریزماتیک در یک گفتگو مودبانه را فهمیدیم، بیاید تا با برخی از این جملات آشنا شویم.
۶ جمله برای گفتگو مودبانه و کاریزماتیک
جملات زیادی برای رعایت ادب در گفتگو مودبانه وجود دارد که ما در اینجا سعی کردیم بهترین و تاثیرگذار ترین آن ها را معرفی کنیم.
1.ممنون از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید: یکی از جملاتی که باعث انتقال حس خوب به مخاطب می شود، بدون شک همین جمله می باشد، زمانی که شما از فرد بخاطر توجه و وقتی که در اختیار شما قرار داده است تشکر می کنید شخص مقابل درک می کند که شما برای او و وقتش احترام و ارزش قائل هستید.
2.ممنون از محبتی که به من داشتید: زمانی که فردی کاری یا چیزی را برای ما انجام می دهد، قدردانی اولین وظیفه ای است که ما باید نسبت به او داشته باشیم، پس چه بهتر است که این قدردانی با جملاتی چون لطف کردین، ممنون از محبتتون، سپاسگزارم و… انجام شود. رعایت همین نکته باعث میشود یک گفتگو مودبانه را پیش ببریم.
3.باعث خوشحالی من هست که کاری از دستم بر آمد: زمانی که به یک شخص کمک می کنید بسیار مهم است که چگونه پاسخ تشکر او را می دهد، بهتر است در پاسخ به تشکرات از جملات مودبانه و دوستانه استفاده کنید نه جملات خشک و جدی تا شخص مقابل معذب نشود.
4.شما را در جملات خود بگنجانید: فرقی ندارد که شخص مقابل شما چه سن و سالی دارد، شما می بایست به مخاطبین خود احترام گذاشته و آن هارا شما و نه تو خطاب کنید.
5.ممکن هست که…: اگر درخواست کاری یا چیزی از دیگران دارید حتما برای بیان درخواست خود از جملاتی چون ممکن هست، ایا مقدور هست براتون و… استفاده کنید.
6.شما به بنده لطف دارید: در پاسخ به ابراز احساست و تعریفات دیگران نسبت به خود، خوب است فروتن و متواضع باشیم و از جملات دوستانه و محترمانه ای چون لطف دارید به بنده استفاده کنیم و از کوبیدن خود و مخالفت با تعریف آن ها خودداری کنیم.
جملات ممنوعه در صحبت
در روابط ما یکسری جملات وجود دارد که می توانند لطمه بزرگی به رابطه هایمان بزنند و ما را از دیگران دور کنند.
این جملات ممنوعه شامل جملات دستوری چون جملات دستوری چون این اینطوری تلفن را جواب بده، کاری که گفتم را انجام بده و… است که احساس ناخوشایندی را به دیگران منتقل می کنند.
شما می تواند به جای جملات بالا از جملات مودبانه ای، چون آیا براتون مقدور هستش که این کار رو بکنین، اگر به این نکته موقع حرف زدن با تلفن توجه کنید گفتگو مودبانه بهتری خواهید داشت.
بدانید که کلمات و جملات می توانند باز مثبت و یا منفی داشته باشند، پس خوب است که زمان گفتگو با دیگران حتما به این موضوع توجه داشته باشید.
چگونه مخالفت خود را مودبانه بیان کنیم
برای بیان مخالفت خود درباره موضوع یا چیزی، مهم است که مخالف خود را به صورت یک گفتگو مودبانه و محترمانه بیان کنیم.
گاهی اوقات افراد ادب و احترام را کنار می گذارند و بی ادبانه و نامحترمانه به مخالف با دیگران می پردازند، در این صورت حتی اگر حق با آن ها نیز باشد به دلیل بی ادبی و مخالفت گستاخانه دیگر توجهی به نظر آن ها نخواهد شد.
برای داشتن مخالفت مودبانه و رد یک درخواست می توانید از جملات زیر استفاده کنید:
- نظر برای من محترم هست اما بنظر من این کار درست نیست.
- بنظرت بهتر نیست فلان چیز را به جای این بخریم؟
- متوجه منظورتون هستم ولی…
- اشکالی نداره اگر شما اینطور دوست دارید اما من با این موضوع مخالف هستم.
- شاید ایم روش کاربردی تر باشد، به این هم فکر کنید.
- نظر من با شما همخوانی ندارد.
- و…
نتیجه گیری
ادب و احترام از مهم ترین ویژگی ها است که افراد در هر زمینه ای می بایست به آن پایبند باشند. یکی از جنبه های ادب و احترام، استفاده از جملات مودبانه و کاریزماتیک در گفتگو است.
استفاده از جملات خوب در گفتگو مودبانه به روابط ما کمک بسیار زیادی می کند. همچنین استفاده از یکسری جملات به دلیل بار منفی و حس بدی که به شخص مقابل منتقل می کنند ممنوع میباشد.
می دانیم که روابط انسان ها یکی از پیچیده ترین موضوعات انسانی است به همین خاطر ما سعی داریم با مقالاتی که در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم به شما در بهبود روابطتان کمک کنیم. امیدواریم که مطلب فوق برایتان مفید بوده باشد.
2 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
گفتگوی مودبانه یکی از مباحث خیلی مهم در فن بیان محسوب میشود.
همه ی انسان های روی زمین باید ارزش و اهمیت گفت و گوی مودبانه را یاد بگیرند.